Under ett antal år har ryktet om de tryckta mediernas snara död varit en het fråga inom reklam- och tidningsbranschen. Den påstådda digitala triumfen över pappersburna media har ömsom sörjts, ömsom hyllats i det offentliga rummet. Samtidigt finns det exempel som pekar på motsatsen. Reklambyrån Fem punkter i Eksjö har precis anställt en person, till stor del tack vare just en tidning, närmare bestämt satsningen Eksjö & Co.
– Trenden är att alla lägger ner tidningar, vi gör tvärtom. Min tanke har hela tiden varit att göra ett lokalt livsstilsmagasin, säger Magnus Östberg, som grundade Fem punkter med en gedigen erfarenhet från tidningsvärlden i ryggen.
Eksjö & Co distribueras till samtliga hushåll på hela höglandet (46 000 exemplar) och responsen har varit god, både från läsare och från annonsörer. Tidningen produceras i samarbete med Svensk Handel och syftar till att visa på Eksjös rika utbud vad gäller shopping, mat och upplevelser. Idag, onsdag 27 maj, distribueras det tredje numret av Eksjö & Co.
– Vi har fått med väldigt, väldigt många på tåget. Vi har haft 65 annonsörer i varje nummer hittills, säger Lena Wissinger Sparv, som arbetar med försäljning på Fem punkter.
Magnus Östberg startade Fem punkter 2010. Sedan dess har firman ökat med en ny anställd varje år. Förra året gjorde de ett vägval när de tog in Lena Wissinger Sparv som säljare.
– Delvis var det på grund av att jag inte tycker att det är så himla roligt att sälja. Det är bra att det finns sådana människor som Lena, så kan vi ta över när det kreativa arbetet börjar, säger han.
I och med den rekryteringen ökade omsättningen och följaktligen behovet av fler anställningar. I april anställdes därför Henrik Kensén, både webbdesigner och grafisk formgivare. Mycket talar för att det kommer att bli fler rekryteringar framöver.
– Vi har några större kunder på väg in och jag tror att vi kommer anställa en till person under 2015. Vi behöver grafiska formgivare, även om vi alla som arbetar här måste vara lite av generalister. Vi kommer nog aldrig att bli så stora att vi kan ha rena specialister här, man kommer alltid behöva någon form av kompletterande kompetens som till exempel foto, text eller annat, säger Magnus Östberg.
Fem punkter är ett lysande exempel på ett kommunöverskridande lagbygge från Höglandet. I dagsläget bor två av de anställda i Eksjö, två i Sävsjö och en i Nässjö.
– I rättvisans namn borde nästa anställda vara en tjej från Nässjö för att det ska bli jämlikt, skojar Östberg.
Det återstår att se vem den sjätte punkten i Fem punkter blir, men klart är att företaget tycks gå en ljus framtid till mötes – digitalt och i print.