Lexicon in på Höglandet

Utbildning är inte längre en aktivitet endast för skolbänken. Lexicon tar sig in på Höglandet och vill vidga begreppet utbildning.

20130618_lexicon

Lexicon har sedan slutet av 70-talet levererat utbildning till miljoner människor och är Sveriges största företagsutbildare. När de tar sig in på Höglandet är det med en imponerande bredd i utbildningar.
– Vi har den totala lösningen för företag, oavsett om det är ledarskap, IT eller projektledning. Du behöver inte som HR-chef börja leta runt på marknaden för varje liten del, allt finns här, säger Carl-Gustaf Atterdal, utbildningsrådgivare på Lexicon.

I begynnelsen var Lexicon ett IT-utbildningsföretag. Numera håller man i utbildningar inom tre övergripande områden: IT, affär och bransch. Det sistnämnda är utbildningar inom bland annat fastighetsrelaterade områden: juridik, fastighetsteknik, lokalvård, etc.
– Vi hittar ofta synergier mellan olika utbildningsområden. Om vi håller en kurs i exempelvis projektledning så faller det sig naturligt att även lära sig Microsoftverktyget Project, säger Jonas Berglund, utbildningsrådgivare på Lexicon.

De är störst i Sverige på e-learning, men betonar att det är ett komplement snarare än en ersättning av de lärarledda utbildningarna. Men begreppet utbildning måste tänkas om, menar Jonas Berglund och Carl-Gustaf Atterdal. Det handlar inte om att skicka ett antal medarbetare på en kostsam tvådagarskurs.
– Idag är det viktigt med arbetsanpassade utbildningar där man pytsar in små insatser, löpande mikroinsatser utifrån vilken arbetsroll man har. Vi sätter oss med våra kunder med ett vitt stort ark och börjar skissa efter mål och behov, säger Jonas Berglund.

Lexicon arbetar också som partner i framtagandet av utbildningar för kunders kunder. I fallet Husqvarna, exempelvis, ser man till att ge slutanvändaren kunskap i hur man använder en motorsåg eller en självgående gräsklippare.
– För tio år sedan skickade man med en manual som ingen orkade läsa. För fem år sedan kanske man hade med lite bilder. Nu skickar vi en utbildning, säger Jonas Berglund.

Inom affärsområdet är både service- och säljutbildningar efterfrågade. Alla, oavsett bransch, behöver lära sig servicetänk – inte bara de som arbetar i detaljhandeln, menar Carl-Gustaf Atterdal. Samtidigt finns det mycket kvar att göra just i detaljhandeln.
– När man tittar på undersökningar så ser man att i knappt hälften av alla butiker så hälsar man på kunden när de kommer in. Ungefär 20 procent alla kunder i detaljhandeln erbjuds merförsäljning, mer är det inte. Det gäller som butiksägare att inse att förutsättningen finns hos dem själva. Istället för att klaga över hur få besökare man har, se till att öka konverteringsgraden på de besök du faktiskt har, säger han.