Det har tagit fyra år, men nu är de äntligen i mål. Assistansbolaget Jonis Assistans startar sin verksamhet från och med årsskiftet.
– Det känns nästan som att allt jag har gjort sedan den fjärde september 1990 har landat i detta, det känns så himla kul, säger Maria Flanagan Sundqvist.
Det som hände den fjärde september 1990 var att hennes son Jonathan föddes med ett flertal funktionshinder. Det är också han som blir företagets första kund. Jonis Assistans är ett familjeföretag i ordets samtliga bemärkelser: Jonathans båda bröder, liksom Maria och maken Jan Sundqvist, är alla involverade. Det kommer att vara samma personalgrupp som omgivit Jonathan sedan innan, bestående av 15 anställda, och Jonis Assistans tar i samförstånd över ett välfungerande arbete från Move and Walk. Nästa steg blir att ta in fler kunder.
– Vi vill hålla det i en lite mindre skala, vi vill växa långsamt. Som handledare för personliga assistenter har jag sett vad som kan hända om man växer för snabbt, säger Maria Flanagan Sundqvist.
Under många år har hon varit handledare för ett stort antal personalgrupper inom personlig assistans. Arbetsmiljöperspektivet är viktigt även inom detta område, framhåller hon, och betonar att man måste komma ihåg att det faktiskt handlar om en arbetsplats. I sitt företag Modescien arbetar hon med just att utveckla personalgrupper och länge har hon levt efter devisen att på en arbetsplats måste man trivas, må bra och prestera – i just den ordningen.
– Om vi jobbar med det, kommer familjerna också att trivas och må bättre. Fördelen är att vi också har perspektivet att vi förstår familjen, vi förstår föräldrarna. Vi vill inspirera folk som är i situationer där det inte funkar, att inte sluta kämpa, att inte acceptera att det bara är som det är. Alla de som är som Jonathan har också rätt att vara så bra som de kan, säger hon.
Att vara förälder till ett barn med funktionshinder är en utmaning, och Maria berättar att hon under hans uppväxt alltid oroade sig för hur det skulle bli när Jonathan blev vuxen. För ett antal år sedan fick han möjlighet att flytta hemifrån till ett boende. Det blev inte bra, Jonathan trivdes inte och började tappa funktioner. Det var tufft för hela familjen, och det resulterade i att man sökte personlig assistans. Sedan 2011 har Jonathan haft personlig assistans.
– Det jag har lärt mig är hur viktigt det är att prata om de här sakerna, hur jobbigt det är, för gör man inte det så funkar det oftast inte. Det gäller att ha modet att våga prata om det som är svårt, säger hon.
En del av ambitionen med Jonis Assistans är att lyfta yrkesrollen som personlig assistent, att skapa positiva berättelser kring en bransch som många gånger fått negativ uppmärksamhet. Och att dela med sig av det varma och familjära omhändertagande som präglar deras egen verksamhet . Det är ingen slump att företagets logotyp innehåller hjärtan – i Jonis Assistans utgår omsorgen från hjärtat. Värme och kompetens går med andra ord hand i hand, både bland personal och kunder, menar Maria Flanagan Sundqvist.
– Kommer man till oss har man väldigt roligt också, avslutar hon och skrattar.