Piggabutiken har börjat podda: ”Vi vill göra vår kunskap lättillgänglig”

Kunskap, tips och inspiration inom hudvård och hälsa, det bjuder Piggabutiken på i sin nya podd. Hälsokedjan, som har butik i Nässjö och Tranås samt en e-handel, har fått många positiva reaktioner för PiggaPodden.
Katarina Carltad, Håkan Montelius och Emelie Lind i Noga Strategibyrås poddstudio.
Katarina Carltad, Håkan Montelius och Emelie Lind i Noga Strategibyrås inspelningsstudio. Foto: Mikael Nyander, Noga Strategibyrå

I augusti släppte Piggabutiken sitt första poddcastavsnitt: Varför är det så viktigt med ekologisk hudvård? I avsnittet får vi lära känna butikens ägare och hudvårdsterapeuten Katarina Carltad. Som nybliven mamma under 2001 började hon leta efter naturliga och ekologiska hudvårdsprodukter till sina barn, som vilket då inte var så enkelt att hitta. Hon berättar vilken betydelse riktigt bra hudvårdsprodukter har på kroppen och ger lyssnaren tips på flera krämer. Med henne i podden finns även Håkan Montelius, tidigare journalist och programledare för Aftonbladet och Svenska Dagbladet, men numera innehållsstrateg på Noga Strategibyrå.

– Vi har jobbat med Noga Strategibyrå under flera år och under ett av våra möten i våras fick vi syn på deras nya inspelningsstudio, berättar Katarina Carltad när vi träffar henne i butiken. När vi såg studion blev vi så inspirerade att själva spela in några avsnitt, fortsätter hon.

Ett sätt att möta kunden

Innan semester hade Piggabutiken och Noga Strategibyrå spelat in tre avsnitt tillsammans och efter semester spelades ytterligare två in.

– Vi har fått jättemycket positiv respons på vår podd och redan fått flera lyssnarfrågor! Att nå ut till våra befintliga och blivande kunder på det här sättet är otroligt roligt och givande. Vi vill göra våran kunskap lättillgänglig och hjälpa våra kunder oavsett var de befinner sig, säger Katarina Carltad.

Tack vare webbutiken har Piggabutiken kunder över hela landet.

– Vi får flest beställningar från Stockholm. Vår onlinebutik är också väldigt stark i Göteborg, Malmö och Linköping, säger hon och fortsätter:

– Eftersom konkurrensen är hård på nätet gäller det att sticka ut och hänga med i trender. Vi syns idag i flera sociala kanaler och vi bloggar, men det gäller att möta kunden där hon eller han är. Just nu är det många som gillar att lyssna på poddar och då är det där vi ska vara, säger hon.

Fler avsnitt är på gång

Idag är fem avsnitt publicerade och fler spelas in.

– Vi har så många olika kompetenser på företaget och en väldigt bredd på ämnen som vi kan beröra, så när vi väl började spela in de första avsnitten fick vi snabbt idéer på nya. I de första fem avsnitten är mina anställda med, Emelie Lind, Karin Svanberg och Malin Bengtsson, som alla är duktiga inom sina områden hälsa och hudvård, säger hon.

Katarina avslöjar att i de nya avsnitten kommer hon att bjuda in några välkända personer i hälsobranschen.

– Jag kan inte gå ut med några namn ännu, men den som lyssnar kommer att få se! avslutar hon.


PiggaPodden finns att hitta på Spotify, Itunes och iPhone-appen Podcaster.