Smålandskräftan AB miljonsatsar i Nässjö

Med helt ny utrustning höjer Smålandskräftan AB kvaliteten på sina produkter. De har satsat flera miljoner kronor på en Micvac-tunnel samt en spiralfrys, som ger fräscha skaldjur med en betydligt bättre hållbarhet vilket möjliggör för export i framtiden.

Genom åren har Smålandskräftan fått flera utmärkelser, blivit prisade och hamnat på första plats i rankningar såsom ”Bäst i test” av flera olika rikstäckande dagstidningar. Då kan man fråga sig om deras skaldjur verkligen kan bli bättre? Med den nya utrustningen blir den ännu bättre berättar VD:n Joakim Behrenfors.
– Micvac metoden tillsammans med spiralfrysen öppnar upp för ett helt nytt sätt att processa skaldjuren på. Smaken höjs och kvaliteten blir också bättre, säger Joakim.

Micvac metoden innebär att man tillagar produkten i sin förpackning. Under tillagningen öppnas en ventil på förpackningen så att ånga och syre pyser ut. När produkten är färdig stängs ventilen och kvarvarande ånga kondenserar vilket ger en vakuumförpackad produkt. Därefter kyls förpackningen – hos Smålandskräftan åker den direkt in i spiralfrysen.
– Eftersom man tillagar produkten med mikrovågor är tillagningstiden väldigt kort. För kräftor att bli färdiga tar det bara minuter, säger Joakim.

Processen gör att skaldjuren får både fin kvalitet och lång hållbarhet i kyldisken. Joakim berättar att deras kräftor, som blir tillagade på det här sättet, får en hållbarhet på mer än 30 dagar. Detta möjliggör för export i framtiden och Smålandskräftan tittar redan på att utöka sin marknad.
– Just nu har vi en samarbetspartner ute i Europa, som är intresserad av att importera våra produkter för konsumtion i flera länder, säger Joakim.

Smålandskräftan utvecklar även sin försäljningsverksamhet. De bygger nya kontor vid Bockängsgatan och siktar på att utöka personalen. I vintras blev de även FSSC 22000 certifierade vilket är en certifiering av ledningssystem för livsmedelssäkerhet.

Man kan minst sagt säga att det inte står still på Smålandskräftan.
– Vi satsar ordentligt på framtiden. Det gäller att ligga i framkant mot våra konkurrenter, men framförallt är kvaliteten på våra produkter det viktigaste. Våra kunder ska inte bara köpa skaldjur, utan även en utsökt smakupplevelse, avslutar Joakim.