Det tycks lämpligt att Vägga Rökeri, som levererar 25 ton lax i veckan, ligger precis vid havet. Ute i Karlshamns fiskehamn, med en idyllisk utsikt över båtar och skärgård, filear och röker de sina produkter på gammaldags vis. Det havsnära läget är dock snarare en estetisk bonus än en nödvändighet – laxen kommer nämligen till allra största del från de norska fjordarna.
Verksamheten startades 1975 av Ingemar Martinsson, som redan i början av femtiotalet började sin bana inom fiskrökeri. Han är fortfarande aktiv i bolaget, numera med Jeppe Antonsson vid rodret.
– Vi hoppas att vi ska fortsätta att utveckla företaget som vi gjort i flera år, säger Ingemar Martinsson.
Rökeriet är ett av Sveriges största, och 2011 behövde man utöka sin kapacitet. Då öppnade man en enhet i Nässjö, i forna Norrboda Charkuteris lokaler, där produktionen är högre än någonsin. Ett tiotal personer arbetar i Nässjö, i Karlshamn är man 35 personer.
– Vi har tagit mycket marknad, samtidigt som vi har expanderat på båda fabrikerna, satsat på mycket investeringar, ny teknik för att få ut så mycket som möjligt av råvarorna, säger Jeppe Antonsson, verksamhetschef.
Väggas produkter finns på ICA-, Coop- och City Gross-butiker i landet, och man säljer även till flera stora restauranggrossister. Kvaliteten, menar Jeppe Antonsson, är drivande för framgångarna.
– Vi förädlar den enligt konstens alla regler, vi tillsätter inte några onaturliga saker. Fördelen med lax är att det inte är något hokus pokus. Det är lax, det är salt, det är rök. Det försöker vi leva hårt efter. Vi använder alspån, ingen kemikalisk rök eller några tillsatser, säger han.
Under de kommande åren räknar Vägga Rökeri med en fem- till tioprocentig ökning årligen. Just nu – i student- och midsommartider – är det högtryck på produktionen. Lax är en produkt som växer vid stora högtider och tar sig långsamt in som ett komplement på såväl midsommarborden som på kräftskivorna.
– Alla fiskprodukter är sådant som vi producerar själva. Vi köper inte in några färdigprodukter. Vi vet hur det är förädlat, vi vet hur det är rökt, vi vet hur det beter sig. Variationen i slutprodukten är väldigt liten, köper kunden den så smakar produkten likadant gång efter gång. Det tror jag har bidragit till att vi har vuxit som vi har gjort, säger Jeppe Antonsson.
Stockholm är fortfarande något av en oexploaterad marknad för Väggas del, vilket kommer att kräva ytterligare investeringar och satsningar på infrastruktur. Där kommer sannolikt Nässjöanläggningen att spela en viktig roll.
– Vi är väldigt nöjda med kommunen i Nässjö och skulle vilja göra ännu mer på sikt, säger Ingemar Martinsson.
I Nässjö säljs produkterna på ICA Kvantum och av Smålandskräftan.