Fredrik Ekvall, Emma Hjalmarsson och Ida Fransson på Polisens Kontaktcenter i Nässjö. Här jobbar poliser och civila under samma tak.
Polisens Kontaktcenter har vuxit ordentligt de senaste åren. Under 2016–2017 anställdes 30 operatörer och nu fortsätter man att rekrytera ytterligare 20 personer, som ska börja i mars nästa år. Fredrik Ekvall, gruppchef för operatörerna, berättar att fler arbetsuppgifter och större krav har lett till ett ökat behov av personal.
– Operatörernas huvuduppgift är att ta emot och dokumentera brotts- och förlustanmälningar samt tips. Idag gör vi också flera så kallade förstahandsåtgärder än vad vi gjorde förut. Vi håller exempelvis förhör i de flesta ärenden, vilket avlastar kedjan inåt, säger Fredrik Ekvall.
Idag jobbar drygt 100 personer på Polisens Kontaktcenter i Nässjö, varav 57 operatörer. Härifrån tar de emot samtal från Jönköpings län, Östergötland och Södermanland.
– Det är ett stort upptagningsområde som vi jobbar med, konstaterar Fredrik.
– För att bli operatör behöver man ingen speciell utbildning utöver gymnasiet, utan vi utbildar våra operatörer själva. Det viktigaste är att man är duktig på att bemöta människor och klarar av att ta emot svåra samtal, säger Emma Hjalmarsson, ansvarig för administration och rekrytering på PKC i Nässjö.