Privab, en av marknadens största grossister inom konfektyr, satsar hårt på träningskost. För ett år sedan lanserade man NRGFOOD – ett koncept där gym på ett överskådligt sätt kan presentera och sälja kosttillskott i form av bars och drycker. Det har blivit en stor succé. I år räknar de med 15 miljoner i omsättning för NRGFOOD – inom tre år siktar man på 50 miljoner.
– Vi har dessutom precis tecknat avtal med gymkedjan STC som snart består av drygt 100 klubbar. Vi ska ta fler kedjekunder och då ligger NRGFOOD perfekt i vår tillväxtplan de kommande åren, säger Privabs VD PA Melander.
Privab omsätter idag 1,3 miljarder kronor och ökade sin försäljning med 12 procent förra året. Traditionellt arbetar Privab framförallt med försäljning till dagligvaruhandeln och servicehandeln, och man utvecklar och äger koncepten GottMix och MyWay. NRGFOOD är Privabs satsning på den växande marknaden inom hälsa och fitness, där man idag säljer produkter till 300 gym i landet.
Bland leverantörer av såväl träningsredskap som affärssystem och proteinbars utsågs alltså NRGFOOD nyligen till årets leverantör av Klubbsverige, Sveriges största nätverk för gym och träningsanläggningar.
– Det är jätteroligt såklart, speciellt med tanke på att vi bara har funnits i ett år. Man känner sig mer taggad och sporrad för att fortsätta, men samtidigt tar vi detta som att vi gör någonting rätt. Vi har haft väldigt hög servicegrad och vi har kommit med en snygg och bra lösning för gymmen, samtidigt som vi har fyllt ett hål på marknaden, säger Wille Stenvall, som ansvarar för konceptet NRGFOOD på Privab.