Den största delen av alla uthyrningar är idag så kallade försäkringshyror.
– Någon har sin bil inlämnad på verkstad och får då genom sitt försäkringsbolag en ersättningsbil under tiden, förklarar Tomas Erixon.
Något som har ökad den senaste tiden är långtidshyror där företag hyr in bilar till konsulter eller tillfälligt anställda istället för att köpa in en bil.
– Det är en tydlig trend som vi har sett. Företagen får en ny fräsch bil, och behöver inte tänka på service, däckbyten och liknande. Allt ingår, så det blir väldigt smidigt för arbetsgivaren, säger Johan Rejgård.
Europcar har satsat mycket på att förenkla för hyrestagarna, bland annat genom att digitalisera uthyrningsprocessen – och i stort sätt avvecklat all pappershantering.
– Kunden bokar via hemsidan eller vår app och får då ett digitalt avtal via e-post. Därefter är det bara att signera, skicka in en bild på sitt körkort och betala – sedan är det klart. Enkelt och smidigt för både oss och framför allt för våra kunder, berättar Johan.
Miljöfrågorna är viktiga
En annan aspekt av den minskade pappershanteringen är den minskade miljöpåverkan.
– Det har så klart en positiv effekt. Vi är miljömedvetna och har exempelvis ökat upp andelen laddhybrider i fordonsflottan till ca 10 procent. Vi har även skaffat oss en ihopvikbar elcykel som får plats i bilen. Vi levererar hyrbilen dit kunden vill, exempelvis till Nässjö resecentrum, och sedan tar vi elcykeln tillbaka. Effektivt, smidigt och miljövänligt, berättar Tomas Erixon.
Tomas och Johan ser ljust på framtiden och tror att det ligger i tiden att hyra bil.
– Vi är i en spännande bransch, som det händer mycket i. Idag väljer en del helt bort att äga en egen bil. Man hyr istället en när man verkligen behöver den. Vi märker, framför allt på helgerna, att privatpersoner hyr bilar av oss. Två familjer kanske går samman och hyr en minibuss till exempel, berättar de.
En av fördelarna med att vara en del av en stor kedja, som Europcar, är att stationen i Nässjö kan erbjuda så kallad envägshyra.
– Du kan hyra en bil av oss och sen lämna tillbaka den hos Europcar, exempelvis i Östersund. Europcar finns på ca 50 olika orter i Sverige och sammanlagt har vi över 5000 bilar, vilket skapar väldigt stor flexibilitet, förklarar Johan.
De vill växa sakta men säkert
Tomas och Johan ser en fortsatt tillväxt framför sig och har som långsiktigt mål att ha 100 fordon för uthyrning.
– Vi vill växa sakta och under kontrollerade former. Det viktigaste är att vi kan svara upp mot våra kunders behov och fortsätta hålla en hög servicenivå, säger Tomas. Anledningen till att vi har kunnat växa så här mycket är att vi är väldigt flexibla. Vi säger aldrig nej, utan försöker alltid hitta en bil åt kunden, avslutar han.