>>Finns du med i vimlet? Se bilder från träffen.
Närmare 200 personer samlades i ITAB:s nybyggda lagerytor vid höstens näringslivsträff 22 november, med tema företagsutveckling. Intresset för att höra om ITAB:s, NPP:s och QPC:s respektive tankar kring tillväxtresor, målsättningar och utveckling, var med andra ord stort. Här fick vi många svar på ”hur” man jobbar med företagsutveckling. Utöver anföranden från ITAB:s Ulf Rostedt och Roger Johansson, QPC:s Roger Fröjdh och NPP:s Peter Svensson, demonstrerade Lars Gerhardsson, vd och delägare i koncernen LGBT Group, uppfinningen Quicksave – en uppblåsbar livboj som väsentligt underlättar livräddning i och under vatten. I LGBT Group ingår, utöver NPP och QPC, även LGBT Innovation, där Quicksave har lanserats som en produkt i samarbete med uppfinnaren Åsa Magnusson.
Ulf Rostedt, koncernchef för ITAB, visade också en mycket intressant produkt för framtiden: EasyFlow – världens första helt streckkodsfria automatiska kassadisk. Den känner igen över 99 procent av produkter, inklusive lösviktsprodukter. Rostedt menade att EasyFlow sannolikt går i linje med framtidens handelsmönster, där smidighet ligger högt på prioriteringslistan.
Deltagarna fick guidade turer på de tre värdföretagen, något som gav inblick i arbetet deras verksamheter på nära håll. När grupperna återvände till konferensdelen var utställare från nätverket Women Only på plats, till mingelmusik av soulgruppen Divine – ett synnerligen uppskattat inslag. Musiken fortsatte en bit in under den välbehövliga och välsmakande middagen serverad av Vår Mat.
Tommy Fritz, hockeylegendar och vd för Tosito Invest AB, gav i intervjuform en inblick i utvecklingen av fastighetsbeståndet i Jönköping och Nässjö. Årets företagare Patrik Sandstedt, Sandstedt El, delade med sig av sin imponerande företagsresa, Caroline Helt, E3, gav hälsotips och berättade om sina förebyggande hälsoinsatser på bland annat NPP. Martin Perdin, Skandia, erbjöd företag att använda ”Min Inköpsavdelning”, en tjänst som ger förmånliga avtal på allt från Diesel till pennor. Claes Johansson, vd Nässjö Näringsliv AB, presenterade organisationens satsningar – bland annat flera viktiga klustersatsningar: Handelsplatsutveckling, Kontorslandskapet och Logistic Park Nässjö, samt PR-arbetet med att sätta Nässjö på kartan. Han berättade om investeringar i storleksordningen en kvarts miljard som planeras till Nässjö. Holger Jonasson gav en bild av The Railway Town.
Kvällen, som hölls samman av Nässjö Näringsliv AB:s Claes Johansson och Jacob Sundberg, avrundades med utlottning av priser som skänkts från värdföretagen. Nässjö Näringsliv AB tackar alla parter som var med och gjorde träffen till en trevlig kväll!