Under den sista veckan före jul handlade närmare 30 000 kunder på ICA Kvantum. Det innebar omsättningsrekord för såväl dagen (21 december), veckan som hela året. Julen, mat- och shoppinghögtiden framför andra, bidrog säkert till de fina siffrorna. Men det är långt ifrån hela förklaringen.
– Vi har ökat omsättningen i stort sett 14 år i rad, säger Henrik Iburg, som tillsammans med brodern Johan Iburg driver butiken sedan 1999.
Julen kommer som bekant varje år så förklaringen till den konstanta ökningen måste sökas annorstädes. Vad är då hemligheten bakom framgångarna?
– Vår filosofi har alltid varit ständig utveckling. Istället för att göra jätteförändringar sällan så gör vi ständiga, mindre förändringar. Sedan vi tog över har vi kontinuerligt stärkt kunderbjudandet, säger Johan Iburg.
Under det senaste året har de ökat butiksytan genom att förlägga pantrummet i en annan del av byggnaden. I samband med det satte man in ett nytt bageri.
– Idag har vi ett riktigt bageri. Vi jäser brödet och kör hela processen. Annars är bakeoff det vanligaste. Det är för att höja kvaliteten på det vi gör, säger Johan Iburg.
En annan framgångsingrediens är personalen. Bröderna Iburg anser sig lyckligt lottade att ha så kompetent och engagerad personal.
– Har man ett engagerat butikslag så formas även nya medarbetare in i det. Jobbar man med utveckling dagligen så skapar man en bra anda. Man formas in i den andan, säger Johan Iburg.
Samtidigt som ICA Kvantum vill vara den mest välsorterade matbutiken, är man med och konkurrerar på alltfler marknader.
– Konkurrensbegreppet har blivit vidgat. Nu konkurrerar vi även mot restauranger, säger Johan Iburg.
– Många väljer att köpa sin lunch här. Vid halv tolv-tolv så är det bra trafik i butiken och redan när vi öppnar vid åtta så är det många som köper sin lunch på väg till jobbet, säger Henrik Iburg.
Konkurrensen sker på många fronter, i och med att ICA Kvantum säljer såväl böcker som målarfärg och allt däremellan.
– För att vara en kvantumbutik har vi en relativt stor non food-andel. Man ska kunna handla både sin mat och en del annat. Men när det gäller non-food så är det snabb tillgång till ett bassortiment som gäller. Med maten är det tvärtom, där ska allt finnas, avslutar Johan Iburg.