Sju grabbar och en tjej, nyutbildade inom järnvägssektorn, hade förmodligen varit arbetslösa om inte nässjöföretaget Infraservice Scandinavian AB lanserat ett koncept som gäller yrkesintroduktion. Det är rena rama paradexemplet. Branschen är imponerad.
– Vi har anställt ungdomarna och skickat ut dem i verkligheten. Platsar de inte på nya jobbet så tar vi hand om dem. Men avsikten är att de efter ett år skall ha blivit fast anställda hos vår kund, säger Magnus Boije, affärschef vid nässjöföretaget.
Sju av de åtta ungdomarna är utbildade vid Brinellgymnasiet i Nässjö, den åttonde vid järnvägsskolan i Ängelholm. Efter utbildningen hamnade man hos arbetsförmedlingen. Fortfarande utan jobb. Det var då Infraservice Scandinavian AB började agera. Man kontaktade ungdomarna och satte igång operation ”ringa in rätt kund och erbjuda någonting utöver det vanliga”.
– Jag är stolt och glad över att vi fått ut ungdomarna på jobb i Kiruna, Östersund, Sundsvall och Ånge. De gör viktiga insatser hos företaget VR-Track som redan från dag ett vet att deras medarbetare är nya i branschen. Vi har fått lovord både från detta och andra företag för vårt koncept. Vi levererar unga entusiaster. Företagen behöver inte vara oroliga för att ”köpa grisen i säcken”. Fast man skulle egentligen inte behöva oroa sig. Vi är givetvis måna om att skicka över folk med rätt kompetens och attityd, säger Magnus Boije.
– Jag är imponerad. Här visar Nässjö att man GÖR saker och inte går och väntar på de stora besluten från någon annan. Initiativet är utmärkt och kan komma att spela en mycket viktig roll, säger Christel Wiman, VD för Tågoperatörerna.
Mats Jägstam, VD vid Tekniska Högskolan i Jönköping, engagerad i olika järnvägsrelaterade projekt, lovordar initiativet.
– Jag tror nässjömodellen kan skapa ett slags snöbollseffekt för hela landet. Det är ju oerhört viktigt att de som är utbildade kommer ut på spåren så fort som möjligt. Både för deras egen och för branschen skull.