Annica Lind Nordberg, VD och Björn Ismén, Key Account Manager på Expedit.
I somras gick affären i lås med Gekås – en beställning på 10 000 kundvagnar.
– Vi har ökat vår omsättning med över 20 procent, säger VD Annica Lind Nordberg när vi frågar henne hur året har varit.
Från att ha varit 65 anställda jobbar numera 80 personer på Expedit i Fredriksdal. Framför allt har man anställt montörer, CNC-operatörer och lagerpersonal, men även projektledare och en försäljningschef.
– Vi har behövt utöka personalen eftersom vi har fått många nya kunder, fortsätter Annica.
Vann jätteorder i hård konkurrens
Expedit är en av Nordens största totalleverantör av butikslösningar och ägs av det tyska bolaget Wanzl, som är världens största producent av kundvagnar. Företaget har flera stora kunder som Ica, Coop, MQ och Lindex. En annan stor kund är varuhuset Gekås i Ullared som under året beställde 10 000 kundvagnar av Expedit.
– Gekås behövde större vagnar för att kunderna skulle få plats med fler varor, säger Björn Ismén, Key Account Manager. Därför tog vi fram en vagn som rymmer 250 liter istället för 200 och som har plats för tre korgar på underhyllan istället för två.
Men att göra en vagn större är inte så enkelt som man kan tro. En större vagn som kan ta fler varor blir också tyngre och tar dessutom mer plats i varuhuset.
– Det är mycket logistik bakom en sådan här förändring. Exempelvis har vi fått arbeta med att utforma vagnen så att den är enkel att styra även när den är fullastad. Wanzl-vagnar håller en väldigt hög kvalitets- och komfortnivå, vilket var avgörande att Gekås gick vidare med oss.
Gekås-affären har varit bland årens största affärer för Expedit med ett ordervärde på cirka 15 miljoner kronor.
– Vi har hittills levererat 3500 vagnar till Gekås och trots att inte alla vagnar har bytts ut än har satsningen redan gett resultat. Boris Lennerhov, VD, berättade att de har slagit försäljningsrekord två gånger tack vare den nya vagnen, säger Björn.
– Att få en order är kul, och en så nöjd kund gör det ännu roligare! tillägger Annica Lind Nordberg.
Ser ljust på framtiden
Expedit lämnar alltså ett bra år bakom sig och har goda förhoppningar inför 2019.
– Vi räknar med att nästa år kommer att bli minst lika starkt som 2018 – om inte ännu starkare, avslutar Annica Lind Nordberg.