Hon sätter färg på mansdominerad bransch

Länge var hennes far, Lars Davidsson, vd för företaget. Det var till honom alla hörde av sig, och det var han som hade koll. Nu har Malin Annerhult klivit in i hans ställe på Höglandets Kompressorservice – och märkt att det inte är så dumt att vara kvinnlig vd i en manlig bransch.

20151203_hoglandets_kompressorservice

Hon växte upp med företaget, Malin Annerhult, och har jobbat där många år, parallellt med sin bana som massös. Den ena foten i en mansdominerad värld och den andra i en typisk kvinnobransch, med andra ord. När det blev dags för Lars Davidsson, grundare, vd och ”starke man” för Höglandets Kompressorservice att gå i pension, blev tjänsten som vd aktuell för Malin.
– Innan höll Lars det mesta i huvudet. Han höll i inköp, han höll i prissättning, offerter, hela försäljningen, servicekoordinationen. Vi började tänka redan för sju, åtta år sedan att om vi ska driva det här vidare så funkar det inte att alla kunder som ringer in frågar efter Lars, och att han är den enda som man vill ha svar av. Så det har vi gjort nu i sju, åtta år, försökt att fasa ut honom lite, säger Malin Annerhult.

Efter en viss tvekan – ”kan jag som kvinna ta mig an denna manliga bransch?” – tackade hon ja till uppdraget, medveten om att det fanns mycket att lära. Hon började läsa in sig tekniskt på produkterna, gick en säljutbildning och började ta sig an fältet som säljare.
– Jag har inte jättelång erfarenhet än, men det tänker jag inte på längre. Vi var på Euro Expomässan nyss, då fick jag höra ”tänkte du på att du var den enda kvinnliga utställaren?” Jag noterade det, men det är inget jag tänker att de lägger någon värdering i. Jag kan snarare tycka att det är en fördel att sticka ut. Om man träffar fyra säljare så kan de vara lätta att blanda ihop, men som kvinna med rött hår och rött läppstift är jag kanske lättare att komma ihåg, säger hon.

Det var i april som Malin Annerhult tog över rollen som vd. Under sommaren flyttade man dessutom verksamheten från Hallandsgatan till Cellwood Machinery:s lokaler på Kaserngatan. Mycket på en gång.
– Och helt plötsligt skulle vi hitta våra nya roller, vi sprang som yra höns i början. Men nu har det börjat benas ut, vi har börjat hitta våra ansvarsområden, säger hon.

Det finns inga planer på att ändra riktning på företaget i och med det nya ledarskapet. Däremot har man knutit ett nytt avtal med företaget Granzow i Enköping, som tagit över agenturen för märket Gardner Denver.
– Det innebär att vi kan sänka alla priser. När vi får ett lägre inköpspris blir priset lägre även för kunden. Vi tycker att det är schysstast, vi vill vara väldigt ärliga, säger hon.

Höglandets Kompressorservice har sina kunder inom tillverkningsindustrin och serviceavtalen utgör grundbulten i affärsidén. Genom att fokusera på närområdet har företaget sedan 1970-talet kunnat ge snabb och personlig service till kunder inom alla segment, oberoende av storlek. Bland kunderna märks Sapa, Husqvarna, IKEA och ITAB samt många av regionens mindre och mellanstora tillverkningsföretag. Företagets omsättning har legat på en relativt stadig nivå under de senaste åren, men Malin Annerhult vill växla upp.
– Jag vill inte bara förvalta och tuffa på, utan jag vill se att jag kan få tillväxt, både på personal och omsättning. Jag tror att vi har mer kapacitet att öka, genom att bli effektivare och hitta tydligare roller. Jag delar gärna ut roller, säger hon.

När det gäller ledarskapet är hennes filosofi just denna, att dela ut ansvar till anställda och se dem växa med uppgiften – att låta människor arbeta självständigt om de så önskar.
– Ta hellre ett beslut och gör fel och lär dig, för det är ingen som kommer att dö. Det är inte hela världen, det är bara pengar. Då lär vi oss av det, så vet vi till nästa gång, säger hon.

I rollen som hon först tvekade att tacka ja till stortrivs nu Malin Annerhult. Med 25 år kvar att jobba, känner hon att ”ska det bli något så är det nu”.
– Energin finns. Jag tycker att det är kul. När man är motiverad och engagerad, det är då det funkar och det är jag nu. Det har börjat bra, vi har nog aldrig sålt så mycket som nu. Jag hoppas inte att det bara är en slump, avslutar Malin Annerhult.