I snart fem år har Alexandra Josefsson drivit butiken Hos Greta på Storgatan i Nässjö. Omsättningen har ökat stadigt varje år och nu har hon tagit nästa steg och öppnat webbshop.
– Det handlar dels om att göra det smidigare för våra kunder och dels om att synliggöra vårt utbud för hela landet. Det blir dessutom ett extra ben att stå på i en tid när butiker möter stora utmaningar, säger Alexandra.
Tester visar ökad försäljning
Innan lanseringen av butiken har man under några veckors tid testkört shopen så att säga under radarn: de som har sökt på specifika produkter har kunnat hamna på Hos Gretas webbshop. Och redan innan den idag öppnade officiellt har de fått in ett hundratal beställningar, helt utan att marknadsföra sig.
– Det blir ett komplement till den fysiska butiken. Många börjar sitt köp på nätet idag, säger Alexandra.
Köpvanor har förändrats
Kundresan – det vill säga den process som äger rum från att en person upptäcker ett behov till dess att hon faktiskt väljer produkt och handlar – har förändrats drastiskt i och med digitaliseringen. När det gäller sällanköpsvaror inleder de flesta idag kundresan online. Vill man ha ett par hörlurar eller ett soffbord (eller, mer passande för Hos Greta, en designljusstake) går man idag i första hand inte ner på stan för att se vad butikerna har att erbjuda. Istället söker man på nätet. För att lokala butiker ska kunna stå sig i konkurrensen är det viktigt att vara synliga med sina produkter online.
– Om man inte ser att varorna finns i Nässjö är det lätt att man reser till Jönköping eller handlar den online någon annanstans. Givetvis ser vi webbshopen också som ett sätt att visa Nässjöbor att varorna faktiskt finns lokalt. Sedan kan man välja om man vill beställa hem dem eller hämta ut dem i butiken.
Att hoppa på tåget
Att starta en webbshop är inte gjort på en kafferast. Bara själva momentet att lägga upp över tusen artikelbeskrivningar tillsammans med bild är ett tidkrävande arbete. Alexandras make David Josefsson har bidragit med ett antal timmar och man har även haft inne en praktikant från utbildningen inom e-handelslogistik på Nässjö Lärcenter.
– Vi hade stor nytta av Mikaela Ekberg hon var driven och vi fick en rejäl spark i baken. Det känns skönt att äntligen kunna sjösätta webbshopen. Vi inser, som många andra butiker gör, att man bör hoppa på det här tåget i tid, avslutar Alexandra Josefsson.