Lösgodisboxar till alla Coop-butiker i hela landet. Det är anledningen till att HYSS AB sedan november har kört sin produktion sju dagar i veckan, dygnet runt.
– Vi har tidigare legat på en omsättning runt 10 miljoner. Nu ligger vi på en takt som motsvarar 50 miljoner, säger Mats Södergren, vd, HYSS AB.
Vägskäl framför
I höstas anställdes åtta personer för att möta den enorma beställning som kom in och man investerade dessutom 2,2 miljoner i nya maskiner. Av den totala produktionen utgör ”Coop-affären” för närvarande 70 procent.
– Det kommer att trappa ner i mars men vår kund har en exportmarknad som är stor. Lösgodis äter vi som tokar i Sverige, men man börjar nosa på det även i Asien, Europa och Amerika. Vi hoppas på en fortsättning men frågan är hur stort det blir. Vi är lite i ett vägskäl nu och väntar på hur det ska gå, det kan bli allt från en rejäl inbromsning till en ökning, säger Mats Södergren.
Fortsätta jaga kunder
Som producent av plastdetaljer är HYSS beroende av att kunden lyckas – och ibland att kundens kunds kund lyckas. Därför är det viktigt att inte ”lägga alla ägg i en korg”, som Södergren uttrycker det, utan att ha ett antal kunder. Därför ligger HYSS inte på latsidan. Samtidigt som de befintliga kundernas volymer ökar, jagar de hela tiden marknaden för att sälja formverktyg.
– Det gäller att inte stanna av nykundsbearbetningen. Det är full fart framåt med nya projekt, det gäller att aldrig vara nöjd. Vi har ganska höga ambitioner om vilken position vi ska ha på marknaden.
Ofta arbetar HYSS i nära samarbete med kunden att ta fram en ny produkt eller förbättra en befintlig, från ritbordsstadiet och framåt.
– Vi försöker komma in i ett supertidigt skede. Vi är med och designar plastprodukten, gör verktyget och sedan slutprodukten. Vi erbjuder helheten, avslutar Mats Södergren.