Infraservice Group växlar upp – blir dubbelspårigt

Infraservice Group utvidgar organisationen med ett till verksamhetsben. Numera kommer de inte bara vara en kompetens- och resurspool för järnvägsbranschens aktörer, utan även direktleverantör till Trafikverket. VD Joakim Stenqvist tror på en stark tillväxt.

Infraservice

”Vi har vuxit ur kostymen” berättar Joakim Stenqvist vid ett besök under tisdagsförmiddagen. I takt med att Sverige satsar på infrastruktur syr Infraservice om kostymen. Bredvid deras stora verksamhetsben resurspool hamnar nu entreprenad. Joakim berättar att det inte bara är på grund av marknaden som man utvecklar företaget, utan framför allt på grund av önskan inifrån.
– Våra kompetenta och erfarna medarbetare vill inte längre bara jobba med bemanning och uthyrning, utan också driva egna projekt. Vi har redan börjat gå åt det här hållet, så att börja jobba som direktleverantör har blivit ett naturligt steg för företagets och våra medarbetares utveckling, säger han.

Det är även en strategisk satsning för att säkerhetsställa beläggning. Infraservice Group har tidigare investerat i en spårriktare och ballastplog som kommer att levereras i mars 2017.
– Nu när vi blir direktleverantörer sätter vi oss lite mer i ”förarsätet”. Det kommer att bli lättare för oss att styra beläggningen för våra maskiner, säger Joakim.

I dialog med Trafikverket har de till och med blivit uppmanade att ta det här steget. Sofia Lind, HR och kommunikationschef på Infraservice, vill dock poängtera att de fortfarande kommer att jobba som underleverantör.
– Vi vill fortfarande vara en underleverantör och resurspool, det kommer att vara ett lika starkt ben som entreprenad. Vi har kunder som efterfrågar dessa tjänster och för oss är det viktigt att möta upp den efterfrågan, säger hon.

I samband med utvecklingen har Infraservice Group förnyat sin vision. I den nya visionen har man inkluderat ordet entreprenör och låter såhär: ”Nordens ledande entreprenör och partner för järnvägens bästa!”. Man har även satt upp en målbild.
– År 2016 har vi en budget på 150 miljoner kronor och vårt mål för 2019 är att vi ska omsätta 500 miljoner kronor. Att vi blir direktleverantörer kommer definitivt att hjälpa oss att nå vårt mål, säger Joakim.

Joakim hoppas också att förändringen kommer att attrahera ännu fler duktiga medarbetare. Rekryteringsbehovet är stort hos Infraservice. Under en tid har man anställt två till tre nya medarbetare varje månad.
– I dag är vi 35 anställda som jobbar på Infraservice och fler kommer vi förhoppningsvis att bli. Det är flera faktorer som måste klaffa för att jobba hos oss. Framför allt måste man tycka att förändring är roligt, eftersom vi står i förändringar nästan hela tiden, säger Sofia.

Ja, Infraservice står minst sagt inte still. År 2015 blev de årets supergasell, en roll som de lever upp till. Och kanske går företaget ännu snabbare nu när de har växlat upp på dubbelspår?