Jonas Bronck’s Spirit är vid liv

Internationella media och affärsmän besökte Havsjö Konferens och Fiske.
Havsjö Konferens och Fiske gästades av en internationell delegation
Foto: Mickan Thor

Jonas Bronck är överallt. Den 375 år gamla berättelsen om hur Jonas Bronck förvärvade det område som kom att bli the Bronx i New York återberättas flitigt i medier över hela världen – däribland i New York Times. I Sävsjö har man nämligen firat hemmasonen Jonas Bronck på ett storslaget sätt. Havsjö Konferens och Fiske, som i maj släppte vodkan Jonas Bronck’s Spirit, tog emot internationella journalister och finanspampar under helgen.
– Bara i USA har det varit med i ett femtiotal media. Det är stort att få vara en del av det här varumärket som håller på att byggas upp, säger Jiri Holasek vid Havsjö Konferens och Fiske.

Goda kontakter knöts med medier från såväl Turkiet som Azerbajdzjan som Chile. Och inte minst med några Wall Street-herrar som visade stort intresse för varumärket. De fick följa med på kräftfiske och svampplockning – sannolikt en exotisk upplevelse för storstadsbor.
– De har ett enormt kontaktnät och ska genast sätta igång och dra i lite tåtar, de var helt tagna. Det är naturligtvis inget som händer på en eftermiddag, men det känns som att detta är något som folk kommer att komma ihåg. För en stund sedan hörde presidenten för New Yorks handelskammare (Chamber of Commerce) av sig och ville boka in tio-femton personer i maj månad. Det är hur stort som helst, vi pratar om diplomater som åker på stora internationella tillställningar, säger Jiri Holasek.

Målet är att Jonas Bronck’s Spirit ska nå ut till finkrogar utomlands. Att produkten är slagkraftig råder det inget tvivel om: när dess föregångare först lanserades i Sverige under namnet Höglandsbjörk sålde den långt över förväntan, framförallt på just finkrogar. Den nya produkten är förfinad – den lagras längre och är dessutom ekologisk.
– Vi har skickat ett ”sample” till Marcus Samuelssons krog i New York bland annat. Vi har lagt ner mycket på denna produkt och har 5400 numrerade flaskor i första steget, säger han.

Att produkten riktar sig till en exklusiv målgrupp märks redan på förpackningen, en sexkantig präglad kartong. Och spriten kanske bara är början. Snart kommer likören – och vem vet, kanske cidern längre fram?
– Vi har skyddat varumärket för vin och cider och äpplen är ju stort i Småland, så vem vet, avslutar Jiri Holasek.