Lönsamhet i fokus på konferens

Logistic Park Conference drar företag inom flera sektorer – lönsamhet och hållbar tillväxt i fokus den 4 november när världsledande experter kommer till Nässjö.
Art Smalley talar vid 2013 års konferens.
Art Smalley talar vid 2013 års konferens.

Förra årets konferens var en succé – 90 procent av deltagarna tyckte att initiativet var ”mycket bra” (högsta betyg) vid en utvärdering. Det handlar om Logistic Park Conference, en konferens som på intet sätt handlar endast om logistik. Framförallt är det är ett forum för ledarutveckling.
– Det är såväl tjänsteföretag som produktions- och logistikföretag som deltar, framförallt på ledningsnivå. Syftet är att skaffa sig verktyg och inspiration till att förbättra sina arbetssätt och följaktligen öka sin lönsamhet. Det är frågor som företag i alla branscher frågar sig – hur ökar vi vår lönsamhet? Hur skapar vi en hållbar tillväxt? Till hjälp att svara på den frågan tar vi hit internationella experter, säger Leyla Is, som är initiativtagare till konferensen och konceptansvarig för Logistic Park Nässjö.

Sanjeev Baitmangalkar, VD för Stratmann Consulting, flyger in från Indien för att tala på temat ”If you’re not at Toyota, then how to become Lean?”.
– Dagens chefer är otåliga när det gäller resultat, de vill ha dem väldigt snabbt. Jag ska berätta hur olika företag konsekvent kan producera som Toyota gör, säger han.

Sanjeev Baitmangalkar
Sanjeev Baitmangalkar

Med erfarenhet från dussintals framgångsrika projekt på internationella företag – däribland Siemens – har han dessutom uppdrag som rådgivare åt Indiska näringsdepartementet. Baitmangalkars Leantransformationer har hyllats som bland de bästa i världen, bland annat av professor Jeffrey Liker, författare till boken The Toyota Way. Med andra ord, Sanjeev Baitmangalkar kan sin sak.
– Ända sedan åttiotalet har ledare och deras företag försökt att kopiera eller imitera Toyota Production System i tron att de också kan producera fantastiska resultat som Toyota. Dessvärre har vi sett väldigt få framgångar i den storleken. Några har tagit sig från punkt A till punkt B, men dit de har nått är inte i jämförbart med Toyota självt, säger han.

Några av de konkreta tips Baitmangalkar kommer att ta upp är, bland annat ”från noll marknadsandelar till marknadsledande”, ”bli Lean utan att kunna något om Lean”, och ”500 procent försäljningsökning på tre år”.

Vid konferensen medverkar såväl internationella som lokala experter. De två internationella huvudtalarna, Sanjeev Baitmangalkar och Henk Zijm, håller sina föredrag på engelska.
– Vi tar in internationella talare därför att det är viktigt sätta vår egen verksamhet i ett globalt perspektiv. Dessutom bidrar de med helt unika erfarenheter, avslutar Leyla Is.

Läs mer om föreläsarna och programmet.