Meko bygger nytt – bättre orderhantering

Meko Förvaring AB går från tre mindre lokaler till en stor och bygger utrymme för framtiden. 

20130117_meko

För att vara en Nässjöprofil går Lennart Wijk förvånansvärt ofta under radarn. Exakt vad hans Meko Förvaring AB sysslar med är nämligen höljt i mystik för de flesta. Hans webbsida har sett likadan ut sedan 2004 och han ligger lågt med marknadsföring. ”Skylten” som pryder entrén till hans nuvarande lokaler består av en lapp stor som ett visitkort. Lennart Wijk tillhör nämligen en av de lyckligt lottade företagare vars kunder kommer till honom, inte tvärtom.
– Jag var väldigt aktiv de första fem åren med att hitta nya kunder. Nu har det vänt, jag behöver inte jaga, säger han.

Vad är det då han sysslar med? Förvaringslösningar, helt enkelt. För denna verksamhet är utrymme en viktig komponent och idag har han tre små lokaler utspridda i Nässjö. Men det ska det bli ändring på. Efter semestern kommer Meko Förvaring AB flytta in i nybyggda lokaler bakom Smålandskräftan.
– Med de nya lokalerna kommer jag kunna effektivisera något oerhört. Dels är det ju en bättre monteringsyta och dels är det en fördel att kunna ha verksamheten på ett och samma ställe. Det blir betydligt lättare att hantera stora ordrar. Lokalen är för stor för min verksamhet just nu, men jag bygger för framtiden, säger han.

Och stora ordrar är det inte brist på. Bland annat blir det en hel del uppdrag åt Axfood, vilket innebär inte minst kundförvaringsskåp på Willysbutiker. Styrkan i det lilla företaget, tror Lennart Wijk, ligger i att han servar produkterna.
– Jag servar enheter från Motala och söderut, och så har jag byggt upp ett litet nätverk längre norrut som sköter servicen där.

Lennart Wijk får förfrågningar från en mängd olika håll – realistiska som orealistiska, och allt faller inte under vad man kan kalla ”förvaring”. En del tvingas han tacka nej till. Bland annat har han fått vissa europeiska förfrågningar som legat utanför området för vad han vill ta sig an. Men hur kommer det sig egentligen att folk hela tiden kommer till Meko med nya uppdrag?
– Jag har inte tummen mitt i handen och har en massa galna idéer, inte minst tillsammans med Lars Ekström, som grundade Meko. Det gäller att jobba upp ett gott rykte och sköta sina befintliga kunder. Jag har faktiskt aldrig missat en leveranstid på nio år, avslutar Lennart Wijk.