Ny VD och försäljningschef på Privab

I det hälsofanatiska Sverige vågar Privab satsa på godis. 
Vd Niklas Frisk och försäljningschef Andreas Hägg (längst fram resp längst till höger) kommer att jobba tätt med övriga ledningsgruppen.
Vd Niklas Frisk och försäljningschef Andreas Hägg (längst fram resp längst till höger) kommer att jobba tätt med övriga ledningsgruppen.

Fredrik Samuelsson, ägare av Privab, vill fokusera på utveckling och strategiska delar av verksamheten. Därför kliver han ned från tjänsten som vd – en plats som fylls av branschveteranen Niklas Frisk.
– Det jag brinner mest för är affärsutveckling. Det är svårt att samtidigt sköta den operativa biten. Jag lämnar med trygg hand över till Niklas. Han kommer vara här varje dag, vilket kommer att ge de anställda tydligare och bättre besked, säger Fredrik Samuelsson.

Niklas Frisk, som varit i branschen i 18 år – och har jobbat ett antal av dem med Fredrik Samuelsson – kom till företaget i höstas efter fyra år i andra branscher. Ett kärt återseende, med andra ord. Hans uppgift blir att bibehålla den goda kultur som finns på arbetsplatsen.
– För mig gäller det att förvalta det som redan är. Det är bra personal som jobbar här. Kanske kan jag tillföra lite ordning och reda också, säger Niklas Frisk.

Utöver nygamle Niklas Frisk har även en helt ny försäljningschef anställts, Andreas Hägg från Borås. Med gedigen erfarenhet inom såväl konfektyr som sälj hoppas han kunna öka lönsamheten för Privab.
– Jag kommer att vara en operativ säljchef, leda säljarna och samtidigt vara ute på fältet mot ett mindre antal större kunder, säger han.

Privab vågar framåt, med andra ord. Samtidigt som dieternas krig rasar i landet – du ska bara äta fullkorn, eller helst inga kolhydrater, eller bara kött, definitivt inget socker, GI, LCHF, MP3, you name it – så är plockgodismarknaden förvånansvärt stabil. För att vara ett hälsoknarkande folk äter svenskarna fortfarande mycket godis. Inte Privab emot, Nässjös flaggskepp (eller ska vi säga hallonbåt) på sockermarknaden.
– Marknaden har legat ganska konstant i Sverige under många år. Däremot har konsumtionen styrts mer till helgerna, där ser vi en tydlig trend. Påsken är störst när det gäller godis, den är helt sjuk, säger Fredrik Samuelsson.

Påsken tycks sannerligen sjuk. Drivor av österrikiska chokladharar iförda full Tyrolermundering – den kommande storsäljaren – vittnar om detta. Men trots att de omsätter runt 300 miljoner kronor per år (Nässjö, Göteborg och Norrköping), är Privab lite av en underdog på plockgodismarknaden. I skuggan av ett företag vars namn vi inte ska nämna (men det rimmar på kantarelldungen) jobbar Privab in lösgodiskonceptet GottMix på såväl den svenska som på nya marknader. Och de trivs i rollen som uppstickare.
– Exporten ökar. Vi har kunder i Norge och Danmark, vilket är ett välkommet tillskott. Vi tittar även på Las Vegas. Ofta när man får frågan från udda ställen i världen tror man att det är ett skämt, men i slutändan blir det ofta business, säger Fredrik Samuelsson.