NT Mediaprint i kraftig tillväxt

NT Mediaprints fokus på affärskommunikation – inte bara i pappersform – har gett en mycket god tillväxt.

20130919_NTmediaprint

Bland NT Mediaprints kunder finns några av Sveriges tyngsta företag, bland annat H&M, Länsförsäkringar, XL-Bygg och Svenska Spel. Men det är framförallt små och medelstora företag som NT Mediaprint riktar sig till. Med goda resultat, ska tilläggas: de senaste tre åren har de ökat omsättningen markant med bibehållen lönsamhet. Verksamheten är idag starkt fokuserad på affärskommunikation.
– Det har varit en kanonresa. Vi ingår i en koncern som är väldigt utvecklingsinriktad, det är viktigt för oss. Idag är vi mer ett IT-företag än ett grafiskt företag, säger Jan-Olof Krohn, vd.

NT Mediaprint är en del av Vättern Industrier som ägs av Herencokoncernen. Något som vittnar om företagets steg i digital riktning är de investeringar i mjuk- och hårdvara för 15 miljoner kronor som gjorts under de senaste fem åren. Idag sköter NT Mediaprint produktionen av administrativa dokument åt ett stort antal företag.
– Man kan säga att det vi säljer är administrativa besparingar för våra kunder. Vi erbjuder bland annat samtliga typer av fakturavarianter – E-fakturor, pappersfakturor samt EDI (Electronic Data Interchange). Allt kunden behöver göra är att skicka en fil till oss, säger Mats Erlandsson, försäljningschef.

Den ökande digitaliseringen är en obeveklig trend, inte minst vid fakturering. EDI är ett säkert sätt att hantera fakturering mellan företag, men är samtidigt jungfrulig mark för många.
– Många företag ser inget problem i att ta hand om pappersfakturorna själva, men drar sig för att hantera E-fakturor till privatpersoner samt EDI-fakturor, säger Mats Erlandsson.

Varje år producerar NT Mediaprint cirka 80 miljoner printade A4-sidor och cirka 30 miljoner brevförsändelser, något som gör dem till regionens allra största postinlämnare.
I satsningen ”Smålandsfakturan” får mindre företag möjlighet att dra nytta av de fördelar som stora volymer för med sig. Istället för att själv lägga resurser och tid på hela processen att skicka ut fakturor, anlitar man NT Mediaprint som har ett standardiserat flöde för den typen av rutiner. På så sätt blir det såväl billigare som smidigare för företagen.
– Det finns egentligen ingen nedre gräns för hur få fakturor man skickar, men det är speciellt lämpligt för företag som skickar mellan 5000 och 50 000 fakturor per år, säger Mats Erlandsson.


Erbjudande!

Nässjö Näringsliv AB:s intressenter har 50 procents rabatt på uppläggningsavgiften på Smålandsfakturan. >>Läs mer här.