Många företagsdrömmar möttes på Nässjö Näringsliv AB:s nyföretagarkurs. Det var drömmar om att starta en förskola, ge sig in i matthandverksbranschen, arbeta med återvinning och driva sin egen snickarfirma. Andra ville bli inspirerade och lära sig mer om att driva ett företag för att kunna utveckla deras egna. Sammanlagt var det tjugo förväntansfulla deltagare som kom till kursen.
Kursen består av sex måndagskvällar i rad där föreläsare ger tips och råd om att starta och driva eget företag. I måndags var Patrik Sandstedt först ut att prata om entreprenörskap. Han berättade om hans tuffa väg till att starta Sandstedt El och vad man behöver tänka på innan man startar eget.
– Det är viktigt att ha realistiska mål. Att man kollar marknaden om det finns ett behov av den produkt eller tjänst som man tänker lansera, berättade Patrik.
Näst ut var Margareta Carlsson, ägare till Atheragram Structura. Hon berättade om det personliga varumärket där hon punkterade att varumärken har abstrakta värden som upplevelser och känslor.
– Varumärket är inte bara en grafisk logga utan det kännetecknar skillnaden mellan dina varor och tjänster från andras. Vad är det som gör att ni åker till McDonald´s och äter? Det är inte för att de säljer mat, det finns många andra som gör, utan för att de säljer tid, sade Margareta.
Sist ut var Valdi Ivancic och Dr. Thomas Lagö från Smenet. De introducerade verktyget EquityNet som skapar en vinnande affärsplan för att få finansiering snabbt.
– Det är inte lätt att skriva en affärsplan som investerare läser, men det här verktyget hjälper en med detta. Man skriver in sina uppgifter i sin profil som datorn själv paketerar till en affärsplan som pratar samma språk som investerare, förklarade Valdi.
Under kvällen gav deltagarna föreläsarna många tänkvärda frågor. Nästa vecka kommer nya föreläsare att komma och beröra ämnen som skatter, kalkylering och hemsida. Nyföretagarkursen anordnar Nässjö Näringsliv AB två gånger per år, en på våren och en på hösten. Detta har de gjort sedan tjugo år tillbaka.