Almenäs är ett område på frammarsch, menar Mats Mårtensson som driver Mårtensson Markiscenter. Att flytta in till Fiskaregatan 3 är kanske ett steg som är lite före sin tid, men när gamla Willyshuset väl inhyser en butik som drar folk – då ligger Mårtensson i blickfånget.
– Det har känts som att det har blivit fler besök sedan vi flyttade. Dessutom blir det en nytändning för oss också. Här har vi både förråd, kontor och verkstadsmöjligheter, säger Mats Mårtensson.
Som gammal snickare har Mats i allra högsta grad varit involverad i att få till en representativ lokal. Bland annat har han satt upp en vägg för demonstration av monterade markiser. Men det är inte bara markiser som säljer bra. På inomhusprodukter har Mårtensson höjt sin status som återförsäljare så att leverantören själv ordnar en utställningsdel i butiken.
– Det ställer vissa krav på mig, men samtidigt har jag en bättre utställning, alltid med de senaste grejerna, säger han.
Sommaren är den största årstiden för markiser, men säsongerna har börjat jämna ut sig något så att markiser numera säljs året runt. Det blir alltså en hel del monteringsjobb även vintertid. Bland kunderna finns förutom privatpersoner även fastighetsägare, skolor, sjukhus och så vidare. Och ”mjukvaran” har blivit allt viktigare.
– Vi håller på att utöka utbudet av hemtextilier. Det har vi haft i butiken i Eksjö sedan vi öppnade där och börjat införa här i Nässjö sedan flytten. Tittar man ännu längre så finns här möjlighet att utvidga vår verksamhet ytterligare, säger Mats Mårtensson.
I det inredningstokiga Sverige byter trender av varandra från år till år – shabby chic, ljust och fräscht, retrostil och så vidare. Finns det då några trender på gång i markisvärlden?
– Det vi ser ökad efterfrågan på är pergolamarkiser, som blir nästan som hela uterum. Det är ett sätt att förlänga sommarsäsongen och de tål mycket starkare vindar än vanliga terrassmarkiser, säger Mats Mårtensson.
Mårtensson Markiscenter satsar på kvalitet, utan att ligga i ”lyxsegmentet”. Humana priser, framhåller Mårtensson, är viktigt om man ska tilltala en bredare kundkrets. Produkterna som säljs är till största del tillverkade i Mullsjö, Anderstorp och Vetlanda, med andra ord närproducerat.