SGRAB med sikte på framtiden

Nässjö Näringsliv AB arbetar intensivt med att skapa goda kontakter för företagen. För Svenska Glas och Räckes-System ledde det till en genomlysning av företaget – och ordning och reda.
Jan Sundqvist, Magnus Tilstam och Peter Johansson.
Jan Sundqvist, Magnus Tilstam och Peter Johansson.

Peter Johansson på Nässjö Näringsliv AB genomför fler än 500 företagsbesök årligen. Efter ett antal besök hos Svenska Glas och Räckessystem (SGRAB) kom man tillsammans fram till att företaget hade utvecklingspotential. Peter Johansson parade ihop dem med konsulten och ”ordningsfascisten” Jan Sundqvist. Ljuv musik uppstod – tillsammans har de gått igenom hela företaget från dess vision hela vägen till en marknadsplan för 2016.
– Det kommer att underlätta för en fortsatt expansion, när vi tar in nytt folk och alla de bitarna. Plus att det kommer att ge mig mycket mer tid att sälja. Det är det jag ska göra egentligen, säger Magnus Tilstam, vd SGRAB.

I och med samarbetet har Jan Sundqvist, med bakgrund i IT-branschen, fått förmånen att sätta sig in i en helt ny bransch, samtidigt som SGRAB har fått in ovärderlig kunskap utifrån. Med ansvar för 140 anställda i en tidigare yrkesroll har Sundqvist ett och annat att bidra med gällande planering och struktur.
– Jag har alltid haft allt i huvudet tidigare. Det går an när man är en, två eller tre personer, men när man blir fler går det inte att hålla koll på allt och alla, säger Magnus Tilstam, som nu har nio anställda i företaget.

SGRAB tillverkar, monterar och säljer kundanpassade glas- och stålkonstruktioner såsom räcken till altaner, balkonger och trappor utomhus och inomhus. Via kontakten med Nässjö Näringsliv har ett antal dörrar öppnats. Med hjälp av Glimstedts Advokatbyrå har de ordnat leveransavtal med hustillverkare och tillsammans med Jan Sundqvist har de alltså fått ordning på processerna. Med en tydligare riktning mot framtiden har SGRAB tagit ett antal beslut om kommande satsningar. Bland annat har man bestämt sig för att arbeta mer med standardprodukter, och att lansera en ny webbshop under våren.
– Vi har räknat på självkostnader och fick snabbt grepp om att rätt hanterat så blir det här väldigt lönsamt. Som webbshopen ser ut nu kan man beställa stolpar och klämfästen men vi vill i steg två få till en applikation där man kan rita upp sin veranda och få hjälp med en färdig order på en standardprodukt, säger Jan Sundqvist.

Nu finns det ett tydligt strategidokument, ansvarsrollerna i företaget är fördelade, och en expansionsplan finns. Magnus Tilstam tror att de kan vara 20 anställda redan i slutet av 2016. Ibland hyr han in personal från bemanningsföretaget Flit, något som varit väldigt lyckat.
– De gubbar Erik Kylberg på Flit har skickat hit är så fruktansvärt bra, säger han.

Företaget ser ljust på framtiden och siktar på att göra en 30-procentig ökning varje år under de kommande åren.