Större, snyggare, bättre

Nu blir Optiker Karviks butik i Nässjö både större och snyggare, samtidigt som synundersökningarna blir ännu mer omfattande.

Optiker Karvik

Förra året öppnade Optiker Karvik en butik i Eksjö, vilken har varit en succé från första början. Det enda problemet var att den nya butiken blev ännu fräschare än den i Nässjö. Därför bygger Karvik nu ”ut butiken inåt” och skapar en drömbutik i Eksjöklass.
– Vi ökar ytan med närmare 30 procent genom att använda en större del av lokalerna som butik, säger Johan Karvik.

Bågar i mängder
20140923_karvik_2Upplevelsen av butiksytan kommer dock sannolikt att kännas ännu större när den nya layouten är klar, tror Karvik. Och det synliga utbudet blir väsentligt större: idag hänger 500 olika bågar framme i butiken – när renoveringen är klar kommer det att vara 1300 bågar.
– Målsättningen är att man ska kunna gå in i butiken och få känslan av att här finns allting. Man ska kunna vända och vrida på sig efter plånbok, tycke och smak.

Optiker Karvik arbetar målmedvetet enligt principen ”informerat val”. Kunden ska inte övertalas att köpa något, utan informeras om det utbud som finns för att sedan kunna göra ett självständigt val.
– Om du kommer hem med ett par glasögon och upptäcker att du har betalat mer än grannen har gjort för sina så ska du veta varför.

Omfattande undersökningar
När Optiker Karvik marknadsför sig med orden ”ett av Sveriges bredaste sortiment” så handlar det inte endast om att de har fler bågar än de flesta andra optiker. Det breda sortimentet gäller även undersökningar.
– Vi utvecklar hela tiden våra undersökningar. Vår vanliga synundersökning har vi standardiserat så att vi exempelvis alltid gör ett ögondatatest, vi tar trycket, lyser in i ögonen med mikroskop och så vidare. Det är ett paket som ingår i den vanliga synundersökningen som är ganska omfattande och som vi har byggt på efter hand.

Räddar synen på många
Nu kommer dessutom ytterligare en del som ingår i den vanliga synundersökningen. Som första optiker i Sverige kommer Karvik att använda en ögonbottenlaser. Den fungerar som en scanning av ögonbotten, likt en ögonbottenkamera men en smidigare och snabbare variant.
– Det går snabbt, man behöver inte sitta en halvtimme i ett mörkt rum för att det ska fungera. På detta sätt kan vi tidigt upptäcka förändringar på synnerven och förebygga grön starr. Vi kommer att rädda synen på folk med detta, säger Johan Karvik.

För designen och ritningarna står Christel Stenberg, som tillsammans med Johan och Mia Karvik har visionerat fram den nya butiken. Bernhards Möbelsnickeri i Äng har byggt inredningen efter önskemål och Hagalunds Byggservice kommer att sköta själva renoveringen inne i lokalen.