Svensk kvalitet i Kina ger Gasellstatus

Tre Nässjöföretag hamnade på Dagens Industris topp 30-lista över Gaseller i Jönköpings län: Kanonaden entreprenad, Sandstedt El och Check Point China. Vi talar med Check Point China som rankas riktigt högt – vad gör de egentligen i Kina och hur har de lyckats så bra?
Check Point China
Torbjörn Gustafsson, Andreas Fälth och Christer Pantzar är Gasellföretagare 2013.

I Dagens Industris lista över 2013 års Gasellföretag hamnade Check Point China på en fin sjundeplats i länet, tack vare sitt framgångsrika arbete med kvalitetssäkring av kinesisk produktion.
– Det betyder att vårt koncept är framgångsrikt och att det finns en stor utvecklingspotential i framtiden, säger Andreas Fälth, vd för Check Point China.

gasellI Jönköpings län finns tre Nässjöföretag med bland topp 30 i DI:s lista över Gaseller.
– Dagens industri fyller en funktion som lyfter fram de här bitarna. Det finns galor för pop- och sportstjärnor, men det är betydligt fler som har goda möjligheter att bli framgångsrika entreprenörer än framgångsrika idrottare eller musiker. Samtidigt kan jag tycka att det är svårt att tävla i tillväxt eftersom det är så olika branscher och förutsättningar, säger Andreas Fälth.

Vad gäller Check Point Chinas bransch så är den unik på så sätt att det sannolikt inte finns något annat svenskt företag som sysslar med det Fälth med kollegor gör. Kinesisk produktion och svensk kvalitet är ledorden. I praktiken innebär det att företaget, med sin mångåriga erfarenhet, sitt stora kontaktnät i Kina och sitt kvalitetskontrollcenter, helt enkelt utgör en smidig väg in i Kina för svenska företag.
– Kina kommer att vara en gigantisk fabrik för världen under en lång tid framöver, men allt ska helt enkelt inte göras där. Det har blivit lite av en hype att ha produktion i kina. Våra bästa kunder är de som försökt med Kina och misslyckats. De man hör om i media är de som har lyckats, men det gäller långt ifrån alla.

När Andreas Fälth uttalar sig om produktion i Kina så lyssnar man. Han har haft tajta affärsförbindelser i landet sedan mitten av nittiotalet och föreläser inför distingerade åhörare om kinesisk affärskultur. Man kan nog lugnt påstå att Andreas Fälth kan Kina. Eller?
– Man kan egentligen inte ”kunna” Kina, alltså säga att ”så här gör man i Kina”. Det är samma sak som att säga att ”i Europa går det till såhär”, när vi till och med pratar om skillnader mellan skåningar och norrlänningar. Vi klassificerar ofta Kina som en homogen grupp men det är ett enormt land med olika språk och folkgrupper, säger han.

Check Point China har sitt kinesiska säte i Cixi, en stad utanför Shanghai med blygsamma två miljoner invånare. Med 25 anställda i Cixi och tre i Nässjö utför de noggrann kvalitetssäkring av kontinuerlig serieproduktion. De lägger bland annat mycket tid på att skapa ett genomarbetat produktionsunderlag och att översätta det till kinesiska för att minimera antalet riskmoment.
– Våra processer tar lång tid men man sparar tid på det i det långa loppet. Genvägar är senvägar i sådana här sammanhang.

Check Point Chinas uppdrag är alltså inte att träna svenskar i kinesisk kultur, hur intressant det än må vara. Framförallt handlar det nästan tvärtom om att se till att kinesiska fabriker kan matcha de svenska önskemålen.
– Det är ett långsiktigt arbete att träna våra fabriker, att förmedla den svenska kundens behov så att den kinesiska fabriken stämmer överens med dem. Sunt förnuft i Nässjö är inte alltid sunt förnuft i Shanghai.

Behovet bland svenska företag att ha en kompetent partner i Kina är enormt och Check Point China skulle säkert kunna bli Gasell många år framöver. Samtidigt vill man inte ha för bråttom.
– Vi är tre personer här och det som begränsar oss just nu är bristen på rätt personal att anställa i Sverige. Men vi vill växa med förstånd, inte på bekostnad på vår kvalitet, avslutar Andreas Fälth.