Onsdagen 22 april firar Kontorsspecial femårsjubileum med festligheter och kampanjer i butiken i Nässjö. Sedan starten 2010 har det gått spikrakt uppåt för butiken, som numera finns på fem orter.
– Vi har ökat omsättningen hela tiden sedan vi öppnade. Det som ökar mest just nu är städdelen, säger Mats Sundquist.
Andra produktområden
Medan de klassiska kontorsmaterialen efterfrågas allt mindre på grund av en omfattande digitalisering, hittar Kontorsspecial andra nischer där man blivit starka, som städområdet men även resväskor, där man säljer stora volymer av märket Pierre. Envishet och målmedvetenhet ligger bakom framgångarna, menar en självsäker Sundquist, som redan från början hade förutspått just en sådan framgång som nu bevittnas.
Mycket papper trots allt
Trots kontorsmaterialets gradvisa minskning, lär samhället aldrig bli helt pappersfritt. Butiken i Nässjö har till och med mottagit pris av pappersleverantören Papyrus, där de bland kedjan RKV:s 57 butiker valdes ut som den butik som stuckit ut mest i fråga om exponering och försäljning av Papyrus produkter.
– Vi fick ett pris i pengar som ska gå till marknadsföring, tack vare den energi vi lagt ner på att exponera deras produkter.
Fortsatt god utveckling
Med fem goda år i ryggen tror Mats Sundquist att de om ytterligare fem år kommer att fortsatt öka i omsättning. Han har en lång bana inom kontorsvaruhandel, och lär nog köra på ett bra tag till.
– Jag har jobbat i 31 år i branschen, därav fem år på Kontorsspecial, så jag är nästan uppväxt med det här. Och det är alltid lika roligt att komma hit, jag brinner för mitt jobb, avslutar han.