Johnny Norén började i järnvägsbranschen redan 1980 på dåvarande SJ som 1989 delades upp. Han blev anställd på Banverket och Industridivisionen i Nässjö där han hade projektansvar och senare fick hand om planeringen av rälsslipningen. 1998 anställdes han av det amerikanska rälsslipningsföretaget Loram Rail Ltd, som senare blev Schweerbau UK. År 2000 startade han Spark Trade AB som sedan dess utfört spårslipning åt Trafikverket som underentreprenörer åt Schweiziska Speno International SA.
-Verksamheten började i min källare i Ormaryd. Men mycket har hänt under drygt femton år. I nuläget har vi 32 anställda och en personalstyrka med gedigen erfarenhet inom järnvägsbranschen. Vi är spårslipningsspecialister, men bedriver också en omfattande utbildningsverksamhet, berättar Johnny Norén.
Johnny tänker inte ”växla ut”. Han blir styrelseordförande i Holdingbolaget med underordnade segment som innefattar även fastigheter och del i klädesbutik utöver järnvägsdelen.
Trygg framtid för Spark Trade
Nye VD:n Patrick Norén, 46, ser framtiden an med tillförsikt. Efter examen 1989 på Tekniskt gymnasium på Brinellgymnasiet arbetade han under många år på ABB Kabel, senare Draka Kabel i Nässjö, innan det var dags att träda in i fader Johnnys livsverk redan i början av 2001. Spark Trade AB var det klassiska familjeföretaget i sin början. Företaget har under årens utvecklats till ett medelstort företag med all den styrning och kompetens som krävs i dagens verksamheter och uppföljning.
-Jag är glad att ha fått vara med länge. Har lärt mig mycket och känner trygghet inför framtiden. Spark Trade är ett väletablerat företag. Vi jobbar med förstklassiga helhetslösningar och har fokus på spår- och växelslipning. Då många av våra medarbetare tidigare jobbat inom Trafikverket och andra järnvägsföretag har vi en personal som vi är mycket stolta över. Vi hoppas givetvis på fortsatt stabil tillväxt och ser möjligheter i branschen med vår kompetenta och välutbildade personal.