Man ser deras kaffemaskiner på vart och vartannat företag i Småland. Matts Torebring är säljare ut i fingerspetsarna, sålde redan som tioåring tidningar, och började 1976 som säljare i livsmedelsbranschen på företaget Roines. 1980 startade han eget, där kaffemaskiner redan från starten var en central del.
– Drivkraften för mig har aldrig varit pengarna. Drivkraften har varit att utveckla och gå framåt, att skapa och hela tiden ta tag i nästa projekt, säger han.
Under finanskrisen 1992 drabbades företaget hårt. Räntan steg till 500% och företag efter företag gick i konkurs, vilket till slut även ledde till konkurs för Torebrings.
– Jag skämdes, orkade inte se min familj och bad dem resa bort. Själv gick jag ensam tre dagar i skogen. Men jag har alltid repat mod och kommit tillbaka. Att sälja har varit mitt liv, och inte bara att sälja, utan att skapa kundtillfredsställelse och att leverera bra produkter, säger han.
När Matts efter några år gjorde en nystart följde alla hans gamla kunder med honom. Förtroendet återställdes. Företaget har nu gått med vinst 20 år i rad, och Torebrings har breddat sitt sortiment. Under parollen ”brings you what you need” erbjuder de helheten när det gäller mat och dryck på arbetsplatsen. Förutom kaffe-, vatten-, läsk- och varuautomater säljer de även koppar, glas, tallrikar och liknande, och har även utökat till att sälja städ- och hygienprodukter. Matts närmar sig 70 år och lämnade för ett par år sedan över vd-posten till sonen Niklas. Idag är han lite av en allt-i-allo: han plockar och städar, coachar säljarna och ser till att allting fungerar som det ska. Trots att han delegerat bort mycket arbetar han 50-60 timmar i veckan.
– Min familj har legat bakom framgången, min fru Birgitta har aldrig anklagat mig för att jobba för mycket. Däremot har nog jag kunnat säga att hon arbetar för mycket, hon är av samma skrot och korn som jag, skrattar han.
Det är just säljandet som har varit Matts Torebrings passion och styrka. Att lyckas på detta område handlar i grunden om endast en enda sak: bemötande. Det hela är egentligen väldigt enkelt, men tycks för många vara svårt att leva upp till, menar han. Torebrings har aldrig satsat mycket på reklam. Istället får servicen föra talan.
– Ger du ett gott bemötande så kommer kunderna att prata om dig. Vi åker ofta på husbilssemester och har nu åkt till Frankrike sex somrar i rad. Allt på grund av det goda första intryck vi fick när vi togs emot av en campingvärdinna. Hon blev en ambassadör för hela landet. Bemötande är helt central. Jag tror att det inte är mer än 2-3 på hundra som har förstått detta, säger han.
Det är Småländsk envishet som fört Torebrings till den framgång de har idag, menar Matts, som arbetar enligt devisen att ingenting är omöjligt förrän motsatsen bevisats. Nu ser han fram emot att trappa ner till mer rimliga arbetstimmar – men sluta helt kommer han sannolikt aldrig att göra.
– Det är som Niklas brukar säga: ”slutar du jobba så dör du”.
När han blickar framåt på åren som ligger framför, konstaterar han:
– Ibland säger jag att jag tror att Torebrings knappt har börjat.