Från vänster: Helena Hjalmarsson och Torbjörn Noaksson, Din Webbstrateg och Sarah Larsson, Nässjöakademin.
Digitaliseringen skapar såväl utmaningar som möjligheter för företag och myndigheter. Att hänga med i utvecklingen och ta tillvara på de möjligheterna som ges kräver att man lägger ner både tid och resurser, men framförallt tar in ny kunskap, menar Torbjörn Noaksson från Din Webbstrateg.
Tillsammans med Nässjöakademin har man skapat två nya utbildningar som ska hjälpa företagare, myndigheter och organisationer att bli proffs på sökmotorsoptimering och betald sökmarknadsföring.
– Vi kommer erbjuda utbildningar som vi kallar för SEM-manager och Sökmotoroptimering (SEO) steg 1. I SEM-manager får man lära sig att genomföra lyckade annonskampanjer som driver relevant trafik till sin webbplats. Efter avslutad kurs blir man även diplomerad SEM-redaktör. Medan i Sökmotoroptimering får man lära sig hur man ska arbeta, analysera och förbättra resultatet för att få verksamhetens webbplats att prestera optimalt på sökmotorer, säger Torbjörn Noaksson, kursledare för utbildningarna.
Sökmotoroptimering ges i tre steg. I augusti börjar steg ett och därefter kommer man ha möjlighet att gå påbyggnadskurserna.
– Går du alla tre steg blir du expert på SEO, vilket innebär kunskap i statistikframtagning, verktygshantering, placeringsrapporter, webbcopy, SEO-strategiarbete och SEO-teknik samt skriva för webben, tillägger Helena Hjalmarsson, gästföreläsare vid utbildningarna.
Frukostseminarium 5 juni
I början av juni bjuder Nässjöakademin in till ett seminarium där man kommer att presentera utbildningarna närmare.
– Jag och Helena kommer också hålla i en inspirationsföreläsning om hur man blir ett digitalt proffs och låter digitaliseringen bli en naturlig del av verksamheten, avslutar Torbjörn.