TV: Ökad e-handel för Intersport sedan flytt till Nässjö

Förra året började flytten av Intersports centrallager och e-handelslager till Nässjö. En satsning, som tillsammans med andra omfattande investeringar, har ökat e-handelsförsäljningen för sportkedjan samt skapat fler jobb än beräknat.


Klicka på ”play”-knappen för att se Claes Johanssons intervju med lagerchefen Jörgen Tegebäck.

I början av året blev man helt klar med flytten av Intersports centrallager till Nässjö. Lagret, som då låg i Landvetter och outsourcades till tredje part, drivs nu helt i egen regi. Här slogs det ihop med e-handelslagret som tidigare låg i Jönköping. Dessutom investerade man i en automatiserad robotanläggning, en så kallad Autostore. Satsningar som redan har skapat tillväxt för sportjätten.

– Autostoren möjliggör för snabbare och effektivare leveranser. Detta är en huvudanledningarna till att vi blivit konkurrenskraftiga, något som vi redan har märkt. Vi har haft en jätteökning på e-handeln sedan vi flyttade hit, vilket har gjort att vi har fått mer arbetskraft än vi behövde från början. Vi beräknade att bli runt 45 personer, nu är vi runt 100, säger Jörgen Tegebäck, lagerchef i Nässjö.

Sveriges bästa e-handlare 2018

Sportkedjan har satsat hårt på e-handel under de senaste åren. Utöver flytten till Nässjö har Intersports nätbutik fått sig ett lyft. Företaget har satsat på att skapa en friktionsfri köpupplevelse med en sömnlös övergång mellan online och fysisk butik, snabbare sajt, smidigare betalning och bättre anpassning till mobilen. Ett gediget arbete som har gett utdelning. I april blev Intersport utsedd till Sveriges bästa e-handlare 2018 av branschsajten Ehandel.se.

– Det är jättekul att få den här utmärkelsen, vilket är ett resultat av det hårda arbete som hela Intersport har lagt ned och kommer att fortsätta att göra, säger Jörgen Tegebäck.

Färdigmonterar cyklar och skidor

Det nya e-handelslagret i Nässjö har även utvecklats för att skapa nya mervärden för e-handelskunder.

– Vi har en cykelverkstad och skidverkstad för att kunna färdigmontera e-handelsleveranser. Vi har skapat en fotostudio för att vi så snabbt som möjligt kan få ut produkterna på nätet. Vi har även ett tryckeri där vi trycker text efter kundens önskemål.

Vill utöka robotanläggningen

Jörgen Tegebäck berättar att man redan ser utvecklingsmöjligheter för lagret i Nässjö.

– E-handeln kommer att växa. Autostoren har gett en oerhört bra effekt. Det här är inget som jag har fått bekräftat, men jag skulle bli förvånad om vi inte har utökat autostoren inom några år, säger han och fortsätter:

– Vi tittar även på att utveckla tryckeriet så att vi kan trycka teamprodukter med namn, siffror, initialer, med mera. Vi kommer säkerligen även öka andelen av egna varumärken och starka leverantörers produkter som går ut till våra butiker genom centrallagret. Idag har vi runt 60-70 procent. Vårt mål är att ha 80 procent från vårt egna lager, vilket innebär att vi kommer att behöva ännu mer arbetskraft, avslutar han.