Hegethorns är ett av fotosveriges starkaste varumärken, både bland proffs och privatpersoner. Företaget var tidigt ute med internethandel och webbutiken är ryggraden i verksamheten. Men när andra fotoaffärer lägger ner sina fysiska butiker, nu senast Scandinavian Photo i Bankeryd, så väljer Hegethorns att växla upp. Butiken har fått helt ny inredning och layout med smakfull exponering.
– Branschen har det tufft i dag. Försäljningen av kameror minskar, alla fotograferar med mobilen, och konkurrensen mellan de olika försäljningskanalerna är hård, säger Anders Hegethorn.
– Men vi som finns kvar, vi har också möjligheten att erbjuda kunderna den service och tillgänglighet som vi vet uppskattas. Därför är det självklart att satsa och visa att vi finns. Nya kunder har hittat hit under våren och det är naturligtvis väldigt roligt.
Proffsig exponering
Just nu har Hegethorns nio medarbetare som alla har varit engagerade i butiksrenoveringen på olika sätt – och häromveckan var det invigning med firmafest på Caférangen.
Drivkraften bakom förvandlingen är Josefin Stjern Svensson som har en bakgrund inom butiksinredning och retail. Josefin har gjort layouten och designat inredningen i ”nya” Hegethorns som nu har en välmatad förbutik med allehanda fototillbehör, kikare, drönare och uppskattade tjänster som utskrift av fotokopior och studentskyltar. Längre in finns kamerabutiken med valda delar av sortimentet på display.
– Tanken har varit att skapa en luftig och ljus butik som det är enkelt att orientera sig i, förklarar Josefin.
Hög närvaro och välfyllt lager
Hegethorns styrka är kombinationen av webbutik och fysisk butik samt ett välfyllt lager. Möjligheten att sondera terrängen på internet för att sedan kunna känna på produkten rent fysiskt ser många som en fördel.
– När kunden har bestämt sig så vill man ha sin kamera eller sitt objektiv direkt – och då finns det en och annan som gärna åker från Örebro, säger Anders Hegethorn som poängterar att man är mycket noggrann med att följa marknadens erbjudanden och priser.
– Vår ambition är att lagerhålla det kunderna vill ha till bästa pris. Om vi inte kan matcha priset på en viss produkt så plockar vi hellre ut den ur sortimentet än att kunderna ska bli besvikna.
För proffs och privatpersoner
Att kunna erbjuda service på rätt nivå till både privatpersoner och proffs är något av Hegethorns signum. Under lång tid har Hegethorns också varit pressfotografernas val – och det som Anders och hans kollegor inte vet om systemkameror och objektiv är nog inte värt att veta.
– Hegethorns foto har funnits sedan 1886 och min pappa tog över 1924. Pappa investerade bland annat i Nässjös första elektrifierade fotostudio. Eftersom båda mina föräldrar jobbade i butiken så var det naturligt att jag gick dit efter skolan och sprang ärenden, bland annat åt Uno ”Myggan” Ericson på Nässjö-Tidningen. Och så kom det sig att jag lärde känna de lokala pressfotograferna. Senare vikarierade jag själv som pressfotograf på Expressen innan jag tog över verksamheten 1970, berättar Anders som nu alltså fyller en ny sida i Hegethorns historiska fotoalbum.