Från vänster står Simon Ihs och Gabriel Blad, Jobbhjälpens grundare.
Det började som företagande ofta gör – med insikten om ett problem som måste lösas. Nya företaget Jobbhjälpen föddes ur en önskan om att hjälpa nyanlända att hitta en anställning, något som ofta är mycket svårt på grund av bristande språkkunskaper.
– Syftet är att göra så många som möjligt anställningsbara. Och det bästa sättet att göra det är att arbeta tillsammans, att göra arbetsuppgifter man kan göra även om man inte är jätteduktig på svenska, säger Gabriel Blad.
Garant mot företag
I Jobbhjälpen arbetar nyanlända och svenskar tillsammans och tar sig an uppdrag som fastighetsskötsel, städning och som hantlangare åt byggföretag. Efter tre månaders verksamhet konstaterar Simon Ihs och Gabriel Blad att det gått över förväntan. Men till skillnad från andra företag är Jobbhjälpens mål att bli av med sina anställda.
– Vi ser det som en trestegsraket. I det första steget arbetar vi tillsammans, två och två, en svensk och en nyanländ. Då får man lära sig om hur saker och ting fungerar. Då har vi en möjlighet att träna och prova. Om det funkar bra vill vi i ett nästa steg hyra ut dem till andra företag som behöver arbetskraft och hitta samarbeten där Jobbhjälpen är en garant. Det tredje steget är att de ska anställas av ett företag, säger Simon.
Det som Jobbhjälpen erbjuder är riktiga jobb till riktiga löner – det är med andra ord ett helt vanligt företag, men med en social inriktning. Två och två åker de ut till kunder – oftast privatkunder, men även fastighetsägare och byggföretag – och genomför arbeten med vad de kallar ”schyssta timmar”.
– Om vi märker att en liten del av arbetstiden har gått åt till de sociala aspekterna så drar vi av timmar på fakturan, så att kunden endast betalar för de faktiska arbetstimmarna, säger Gabriel.
Vill knyta samarbeten
Kunnande finns det gott om bland nyanlända, men för att få en anställning krävs ofta väldigt goda språkkunskaper. Många företag, även om de är i stort behov av personal, tvingas tacka nej till potentiella medarbetare eftersom de inte har inte resurser till att avsätta en handledare som kan lotsa in dem. Genom att arbeta på svenska tillsammans med svenskar lär man sig språket – och samtidigt själva arbetet. Därför vill Jobbhjälpen helst ha en bra balans mellan antalet svenskar och antalet nyanlända.
– På företagssidan försöker vi hitta kunder som delar våra värderingar, eller rättare sagt företag som förstår att vi inte har råd att ha en så här stor del av en grupp som inte arbetar. Det är människor som dessutom kan och vill arbeta. Det är ett samhällsproblem, säger Simon.
De skulle kunna beskrivas som idealister, Simon och Gabriel. Jobbhjälpen fanns på sätt och vis redan innan företaget fanns – de hade länge lagt ner mycket tid på att hjälpa vänner från andra länder att hitta jobb, de ringde runt till företag men kände ofta en frustration över hur svårt det var att komma intill. Att starta Jobbhjälpen blev en naturlig förlängning av deras personliga engagemang, så de tog steget och har nu drivit företaget i tre månader – hittills med väldigt goda resultat.
Är ni naiva?
– Kanske, säger Gabriel. Kanske.
Det verkar dock inte vara något han oroar sig för, för han fortsätter:
– För mig spelar det egentligen ingen roll vad som händer med Jobbhjälpen, men vi behöver lösa det här problemet. Vi behöver visa att det går, att det är möjligt, avslutar han.