Att Peab är en gigant på ett nationellt plan torde inte vara nödvändigt att upplysa om, men att företaget är störst på byggservice i Nässjö är få medvetna om. Storleken är dock av sekundär betydelse för Peab – det är kvalitet som räknas. I en bransch som stundtals fått dåligt rykte vill Peab i alla lägen se till att kunderna känner sig trygga – privatkunder som företagskunder.
– Vi ser till att det vi gör görs på ett schysst sätt. Vårt mål är att överträffa kundens förväntningar, säger Martin Hylander, arbetschef för Jönköpingsregionen.
I ett antal städer har Peab egna gymnasieskolor. Från början tog man framförallt in elever som hade svårt att komma in på andra skolor. Ofta handlade det om ungdomar som hade olika sociala problem. På så sätt gav man bättre förutsättningar till dem som saknade en tydlig riktning. Av skolpolitiska skäl tar man nu in alla sorters elever – men det sociala engagemanget finns kvar.
För närvarande arbetar Peab med ett antal försäkringsåtaganden på Höglandet, det vill säga återuppbyggnad efter bränder och liknande. Och arbetet ser inte ut att sina.
– Vi har en positiv trend just nu och ser definitivt en ljus framtid för Peab på Höglandet, säger Martin Hylander.
Hur ser då drömkunden ut?
– En drömkund innebär att vi kan ha en dialog tidigt, där vi kan vara behjälpliga med vår kunskap, avslutar Martin Hylander.