Det våras för Gullvivan!

Anrika blomsterbutiken Gullvivan i centrala Nässjö har fått ny ägare. Hilda Dybelius, 22-årig florist från Malmbäck, tar över med nya idéer och rustar för invigningen den sjätte september.

”Konceptet blir mer livsstilsinriktat med inspiration och kringprodukter för den inredningsintresserade. Jag kommer också att arbeta aktivt mot Nässjös företag och erbjuda nya tjänster som ger en smidigare – och vackrare – vardag”, berättar Hilda.

 

Hilda är född och uppväxt i Malmbäck och utbildade sig till florist på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping. Sedan dess har hon hunnit arbeta i blomsteraffär i Skövde och i möbelaffär i Linköping.

”Men drömmen har alltid varit att starta eget, så när den här chansen dök upp nappade jag direkt!”

I somras stod det klart att Hilda var den som fick förtroendet att ta över Gullvivan, och så sent som lördagen den första september fick hon nycklarna till sitt blomsterparadis. När Nässjö Näringsliv AB hälsar på renoveras det för fullt. Lagom till premiären på torsdag ska butikslokalen få ett ansiktslyft. Släkt och vänner, totalt en sisådär 15 stycken, kommer att jobba i skift i fem dagar.

Nytt, personligt koncept

Nytt och fräscht alltså. Men det som kommer skilja mest är innehållet, konstaterar Hilda:
”Tidigare var Gullvivan en så kallad Interflora Fresh-butik, ett koncept som är centralt styrt. Jag kommer att driva Gullvivan som en ”vanlig” Interflora-butik, vilket innebär att jag har väldig stor frihet att utforma mitt erbjudande som jag själv vill”.

Det innebär att att Gullvivan kommer att inrikta sig mot en kundkrets som tycker om det vackra här i livet, och vill bli inspirerad. Förutom ett fullödigt sortiment med snittblommor, arrangemang och krukväxter kommer Hilda också att erbjuda belysning, inredningsdetaljer och accessoarer – ofta arrangerat tillsammans i fina miljöer. På sikt drömmer hon om att kunna komplettera med en liten te- och kaffehandel. Men redan nu kommer du att kunna slå dig ner i sköna fåtöljer, njuta av en kopp kaffe och fundera över ditt inköp. Stilen blir en skön mix, någonstans mitt emellan modernt och ”shabby chic”.

”Jag tycker det är viktigt att alla kunder i alla åldrar ska känna sig hemma och hitta något de tycker om. Bra service är A och O, att man som kund blir hörd och upplever att man får det man vill ha. Jag jobbar efter devisen att det alltid är bra att fråga lite för mycket”, säger Hilda.

Femton glada vänner och släktingar jobbar i skift för att få butiken klar i tid. Det här är, nästan, alla. Från vänster moster Ulla, Joel, mamma Kerstin, Jens, Johanna, Alma, pappa Peter, morbror Göran och Alexander. Väluppfostrade schäfern Allan tar uppståndelsen med upphöjt lugn.

Fler tjänster för företag

Hilda kommer också att arbeta aktivt mot Höglandets företag och erbjuda nya smarta koncept som underlättar vardagen och kan stärka företagens profil och varumärke.

”Det kan handla om allt från att abonnera på blommor för reception och offentliga utrymmen till att vi får födelsedagslistor och tar ansvar för personalvården. En annan tanke är att vi kan bistå med vackra blombuketter som företagen kan ge till sina kunder i samband med ett större köp, som till exempel en bil.”

Parallellt med renoveringen i butiken byggs också en ny hemsida och på sikt hoppas Hilda kunna erbjuda nättjänster till privatpersoner– fredagsfina buketter eller romantiska blommor för dejten.

Men just nu är det alltså fullt fokus på butikslokalen. Onsdag kväll blir det VIP-mottagning för alla som hjälpt till med ombyggnationen, leverantörer och kollegor. På torsdag väntar invigningsfest för allmänheten med fina erbjudanden. Och intresset är stort. Många förbipasserande Nässjöbor sneglar nyfiket mot de brunpappersklädda skyltfönstren, och en och annan hojtar glatt när de får syn på Hilda: ”Lycka till!”