Marianne Torstensson har snart drivit Konstslöjden i trettio år. Men den 66-åriga butiksägaren är knappast redo att gå i pension. Istället växlar hon upp och satsar på en webbutik.
– Jag har märkt att folk kommer in och tittar på garn här och sedan går hem och beställer någon annanstans. Jag har funderat på detta i flera år egentligen och det har tagit ett helt år att starta upp webbutiken, säger hon.
Det är alltså inte bara att slänga upp en webbutik på en vecka och köra igång. Minutiösa förberedelser krävs kring lagerhållning, informationssystem och så vidare. Nästa steg är marknadsföring.
– Jag kan inte tävla med de riktigt stora. Det jag kan marknadsföra mig med är att jag kan garnerna, säger Marianne Torstensson.
Webbutiken, mariannesgarn.se, kommer att fokusera uteslutande på garn och har en personlig prägel men med ett enormt utbud – alpacka, blandgarn, ullgarn, ja alla sorter du kan tänka dig. Förhoppningen är att webbutiken inom ett par år ska omsätta lika mycket som Konstslöjden. Konkurrensen på webben är tuff, men en stor fördel ligger i att Marianne har en fysisk butik i grunden.
– Våra grossister riktigt noggranna eftersom det finns många lycksökare. En av mina grossister hade till exempel inte sålt till mig om jag inte hade haft den fysiska butiken, säger hon.
Folk från alla möjliga och omöjliga håll besöker butiken, som blir ett ”skyltfönster” för webbutiken.
– Juli är en väldigt rolig månad för mig. Vi kanske inte tror att vi har turister i Nässjö, men det har vi faktiskt. Från runt om i landet, och även från Tyskland och Danmark, säger hon.
Och visst finns det en framtid i garnernas värld. Den anrika konsten som länge såg ut att dö ut med en generation stick- och virktanter har fått ett uppsving i de yngre åldrarna.
– Det är mycket heminredning som gäller idag. Man gör mycket plädar bland annat, avslutar Marianne Torstensson.