Nellys grundare inspirerade i Nässjö Business Park

Jarno Vanhatapio är plåtslagaren som byggde upp Nordens största e-handelsföretag för mode. Under onsdagskvällen bjöd han Nässjöentreprenörer på goda råd.

Jarno Vanhatapio

Jarno Vanhatapio, den 35-årige grundaren av Nelly.com, framstår mer som en sympatisk arbetskamrat än den psykopatiske chef han utmålar sig som. Det är en ödmjuk och underhållande föreläsning som besökarna i Nässjö Business Park får ta del av under onsdagskvällen. Resan från misslyckad murare med spruckna fingrar, via plåtslagare i Norge, till en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer är en väldigt mänsklig historia där såväl goda som dåliga beslut uppriktigt läggs fram: ”Vi var dagar från att gå i konkurs, både 2004 och 2007. Men vi drev det alltid lönsamt till slut”, berättar han.

Men det var något som gjorde att Nelly.com inte gick i konkurs. Om det var Vanhatapios hängivenhet, fingertoppskänsla eller ren tur är osäkert, men sannolikt var kombinationen av lyckliga omständigheter och kloka beslut det som gjorde att skeppet lyckades vända. På många sätt tycks Vanhatapio vara en person som går på magkänsla. Han imponeras inte av tunga CV:n, vill inte planera för mycket (go with the flow), och han tror på principen att anställa likasinnade som kan bli vänner även utanför jobbet.
”Ibland trodde folk att jag drev en sekt”, säger han.

På ett sätt kunde han instämma i sektstämpeln, eftersom många människor i företaget började försaka sina vänner utanför Nellys värld. Unga människor lade ner all sin tid på något de brann för – unga människor utan stora meriter men med det gemensamt att de trodde på företaget. Idéer och satsningar omfamnades snabbt utan större försiktighet. Ibland fungerade det, ibland inte.
”Det är statistiskt bevisat att tre lyckade satsningar täcker upp för sju mindre lyckade projekt. Därför hade vi alltid väldigt mycket i pipen samtidigt”.

Hemligheten, om det finns någon, bakom skickligt entreprenörskap är enligt Jarno Vanhatapio förmågan att omge sig själv med kompetenta människor där rätt person är på rätt plats. Ytterligare tips är att vara uthållig, älska det man gör och att lära sig ”svälja den fulaste grodan först”. Det sistnämnda citatet kommer från titeln på en bok som tar upp tendensen hos människan att skjuta på det som man upplever som tråkiga arbetsuppgifter, trots att de kanske i själva verket är de viktigaste för företaget.

Jarno Vanhatapio har lämnat Nelly.com för nya äventyr. Tillfredsställelsen när man har uppnått sina omsättningsmål är inte vad man kanske hade trott, menar han. Numera finner han mening i att se människors levnadsförhållanden förbättras. Genom Project Playground, en satsning på initiativ av Sofia Hellqvist där han blivit engagerad, får barn och ungdomar i en Sydafrikansk kåkstad en meningsfull fritid. De har till och med lyckats ta ett gäng ungdomar från Sydafrika till Gothia Cup. Men det innebär inte att den notoriske entreprenören har slutat med företagsvisioner. En ny satsning är på gång och förhoppningen är att den ska ha stor framgång: ”Ju större bolag jag driver, desto mer kan jag hjälpa,” summerar Vanhatapio.

Väl talat. Som det är sagt om Pippi Långstrump: ”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll”.