Hösten 2013 gick de stora bokkedjorna Bokia och Akademibokhandeln samman. Kedjorna hamnar nu under namnet Akademibokhandeln och en av deras förändringar är att 75 procent av butikernas sortiment ska vara böcker. Detta såg inte Bokia Nässjö, som är en franchisebutik, var något som passade Nässjöborna och därför valde de att lämna kedjan för att kunna satsa mer lokalt.
– Om vi hade stannat kvar skulle vi nästan bara ha böcker ute i butiken och som det är idag säljer vi hälften böcker och hälften av våra andra produkter, därför valde vi att lämna kedjan för att anpassa vårt sortiment till det som efterfrågas, säger Jenny.
Jenny Larsson och Patrick Eberhardsson är ägare till numera Nässjö Bokhandel. De har istället gått med i JB-gruppen som är en typ av inköpsorganisation där man samarbetar med inköp av böcker och andra varor. Butiken kommer att inrikta sig på böcker, presenter och kontor och just nu satsar de på kontorsdelen där de vill fånga upp företagare.
– Vi kommer att vända oss mer till företag än vad vi gjort innan. De kommer att kunna köpa kontorsmaterial av oss här inne i butiken eller på vår hemsida som vi just nu arbetar med, säger Patrick.
Hemsidan kommer vara främst till för företagare, men även för privatpersoner. Där kommer de företag som vill bli kund i Nässjö Bokhandel kunna beställa hem mellan 8 000-10 000 kontorsartiklar.
– När en företagskund har beställt från vår hemsida får de varorna direkt levererat till dörren. Det är våra leverantörer som levererar och därför behöver det inte alltid gå via oss i butiken, men vi kör också själva ut till kunden eller så kan kunden själv hämta varorna i butiken om den vill det, säger Jenny.
Nysatsningen kommer de att fira tillsammans med sina kunder den 27-29 mars. De kommer att bjuda på tilltugg och avsluta bokrean genom att sänka till halva reapriset. Till barnen anordnas en tävling där de får chans att vinna ett hemligt pris.