Om ett år ska Gallerian Loket i centrala Nässjö vara färdig. Då kommer övervåningen inhysa mellan tolv och femton butiker – en bra mix av kläder, elektronik och fritid. Det är fastighetsägare Audun Ribes mål och övertygelse.
– Vi är i kontakt med ett stort antal kedjor i landet och det är många som har ett intresse av Nässjö. Vad vi behöver är lokala entreprenörer som har passionen att driva butik, säger han.
Audun Ribe har bott på ett antal orter i flera olika länder. Han menar bestämt att det går att driva en framgångsrik butik i Nässjö – att det handlar om att jobba aktivt och våga ta egna vägar.
– Ta ett snack med Audio Video, eller med Thimons, eller Matlyckan. Det finns exempel som går riktigt bra. Är man duktig och tycker det man håller på med är roligt så är det inga problem. Det finns så många imponerande exempel häromkring – kolla på Pölder till exempel. Man måste brinna för det. I början är det lite blood, sweat and tears men ge det chansen, säger Ribe.
Han har komponerat gallerior förut och vet vad folk vill ha – och vad som skapar flöden genom centrum. Det handlar till exempel om att få in modebutiker för yngre människor, kosmetik, ett café och överhuvudtaget fler kända varumärken. Men fungerar det verkligen i ”lilla Nässjö”?
– Marknadsområdet är ganska stort. I min värld ska Nässjö vara Höglandets handelscentrum. Det är största staden och ligger centralt i området, så det är ganska naturligt. I närområdet bor det 50-60 000 människor, säger han.
Många butikskedjor är positiva till en etablering i Nässjö och det är som sagt entreprenörer som efterlyses. För att driva butik måste man göra en investering, något som kan avskräcka en del att våga ta det där klivet och förverkliga sin dröm.
– Som driven entreprenör kanske man inte sitter på alla pengar, men man ska komma ihåg att det finns investerare i Nässjö som är intresserade av att hålla Nässjö levande, så ingenting är omöjligt, avslutar Audun Ribe.