Det var i samband med ett projekt under utbildningen på Campus i12 och JTH som Neda Andrijasevic fick i uppdrag att göra en film åt möbelföretaget Karl Andersson och Söner. Det skulle bli ett kundnära projekt där Andrijasevic dokumenterade utvecklingen av ett bord. Neaven Visual Effects startades upp i kölvattnet av detta arbete och sedan dess har det rullat på. För en tid sedan var hon involverad i en förstudie för den nya barnfilmbyn i Mariannelund, med syftet att hitta ny digital teknik som bidrar till bättre upplevelser för besökare. Och det är just det som är målet för Neaven Visual Effects – att skapa en upplevelse för åskådaren som inte kan åstadkommas med andra medel.
En stor del av filmproduktionen är till industrin, där både mässfilmer och instruktionsfilmer är vanligt förekommande. Ofta vill man ha en film som gör hemsidan mer intressant eller så vill man presentera företaget på sociala medier. Ibland är det 3D-animationer och visuella effekter som efterfrågas.
– Det finns stora möjligheter för till exempel butiker att ha ett budskap som rullar på en skärm. Det behöver inte vara en traditionell film, det kan handla om animerad text eller bild, säger hon.
Fördelarna är många, rörlig bild är en ökande trend inom marknadsföring världen över. En digital skärm i skyltfönstret väcker uppmärksamhet och säljer även när butiken är stängd, menar Andrijasevic.
Att använda rörlig media är också ett sätt att skapa en bättre stadskänsla. Efter ett antal års modestudier i Milano flyttade Neda Andrijasevic tillbaka till Nässjö för några år sedan och ser gärna att staden jobbar mer med just digitala informationslösningar.
– Jag vill att folk ska trivas och välja att stanna kvar i mindre städer, framförallt ungdomar. Det är kul att det händer mycket i Nässjö just nu, som gågatan, parkeringen, nya caféer och företag. Jag vill gärna bidra till den utvecklingen, avslutar hon.