Annelie Petersén är i princip född in i skobranschen. Hennes föräldrar köpte Bonvings 1975 och hon började tidigt jobba i familjeföretaget. Med ett par års avbrott för studier och arbete inom andra branscher köpte hon företaget 2008.
– Då var det ett helt annat läge att driva butik i mindre städer. Idag ser konkurrensen helt annorlunda ut och vi butiksägare måste jobba med andra värden för att behålla våra kunder. Det ska vara en upplevelse att besöka oss, säger Annelie.
För Bonvings del innebär detta bland annat en satsning på ett helt nytt koncept som heter Walkfeeling.
– Det är ett banbrytande sätt att ta hand om sin kropp på. Genom att analysera hur du står och går kan vi hjälpa dig förändra ditt rörelsemönster. På så vis kan du minska skador, värk och andra problem som är kopplat till hur du rör dig, berättar Annelie.
Walkfeeling är utvecklat av Tommy Olausson som är en landets främsta experter inom friskvård och förebyggande träning. Konceptet bygger på att analysera och justera vårt dagliga rörelsemönster.
– Jag utbildade mig i Walkfeeling för cirka ett halvår sedan och har haft förmånen att jobba med både idrottare och mina kunder. Det är som att ha en PT för rörelse, säger Annelie.
För att förklara konceptet ytterligare brukar Annelie jämföra det med när du köper en bil.
– På Bonvings vill vi inte bara sälja bilen – vi vill även utbilda föraren. Vi kan ha hur mycket inlägg och sulor som helst men det förändrar ju inte ditt sätt att röra på dig. Att konceptet dessutom är kopplat till skor och fötter gör ju att det finns en naturlig koppling till Bonvings, berättar Annelie.
Granne med Greens
De nya lokalerna ligger mittemot Greens och Intersport.
– Våra nya lokaler kommer att ha modernare entrépartier, vara ljusare och mer ändamålsenliga för den satsning vi gör på Walkfeeling med mera. Vi tror att våra kunder kommer att uppskatta flytten, säger Annelie.
Utöver satsningen på Walkfeeling kommer Bonvings under året också satsa på en webbplats där hela sortimentet kommer att finnas.
– Vi vill verkligen visa att vi tror på handeln i Nässjö och vi tror att många uppskattar att de kan se vilka produkter vi har innan de kommer in i butiken. Därför satsar vi nu på en ny webbplats som kommer att lanseras under året, så att kunderna kan förbereda sitt besök redan hemma i soffan, säger Annelie.
Under första veckan i mars kommer flytten att vara avklarad – och då är det dags för smygöppning.
– Men vi kommer också ha en rejäl invigning som kommer att märkas på stan. Håll ögonen öppna, säger Annelie hemlighetsfullt.