Andreas Gustavsson tar över Coop Nässjö som kommer att drivas som franchisebutik från och med första april 2019.
Som påminnelse att alltid se positivt på tillvaron har Andreas en ”tummen-upp-staty” på sitt skrivbord.
Coop är kanske inte det första man förknippar med begreppet ”franchise”. Men konceptet har funnits inom koncernen sedan mitten av 1990-talet och i Småland finns idag 14 butiker som drivs som eget bolag. Och från och med den första april är även Coop i Nässjö en franchisebutik. Den kommer att drivas av Andreas Gustavsson som under de senaste tre åren jobbat som butikschef i Nässjö.
– Det ska bli riktigt roligt att ta över och jag ser fram emot att få utveckla butiken ytterligare, berättar han.
Andreas är knappast ny i branschen. Med tio år på ICA och åtta år inom Coop har han hunnit skaffa sig erfarenhet och vet vad han vill förändra.
– Jag har alltid haft ett driv om att göra något i ett eget bolag. Beslutet att ta över butiken är något som vuxit fram under en längre tid. Att den har rätt läge och rätt personal gjorde ju beslutet enklare så klart, säger Andreas.
För många är Coops manuella chark- och köttdisk en viktig anledning att besöka butiken. Det visar sig också i kundmätningarna där Nässjöbutiken hamnar på femte plats i hela Sverige – just när det gäller den manuella köttförsäljningen.
– För tio år sedan var trenden att man byggde bort de manuella diskarna. Vi har överlevt det och nu börjar efterfrågan komma tillbaka. Vi tror stenhårt på den personliga servicen som du får om du handlar över disk, säger Andreas.
Matglädje i fokus
Tekniken går framåt och påverkar även dagligvaruhandeln. Idag står ”instaboxar” i entrén till Coop och Andreas har även planer på onlinehandel.
– Som mathandlare har man ett stort ansvar för att driva ett flöde av människor till stadskärnan. Kan vi locka folk ner på stan tror vi det är bra för hela Nässjö. Att kunder kan hämta beställda varor hos oss tror vi är bra och vi kommer fortsätta satsa på den typen av tjänster, säger han.
Idéerna på hur butiken kan utvecklas verkar vara obegränsade för Andreas. Han berättar om planer på att förändra bland torrvarorna, bygga om i kassalinjen och ljusa upp i butiken.
– Vi har ju den lokal vi har – med 49 pelare som bär upp taket – som vi får hantera på bästa tänkbara sätt. Förra året stängde vi en av entréerna för att kunna ljusa upp lokalen och för att folk ska få plats att mötas och prata. Det blev väldigt positivt, berättar han.
Förutom att du som kund förmodligen kommer att se förändringar i butiken under den kommande tiden har Andreas också mycket tankar om sortimentet.
– Matglädje är ju ett centralt begrepp för oss som jobbar här. Vi har bland annat satsat mycket på ”pannfärdigt” när det gäller både vego och fisk som har blivit en riktig succé. Vi kommer att fortsätta jobba för att kunna erbjuda såväl spännande smakupplevelser som praktiska vardagsrätter, berättar han.
Idag har butiken 20 anställda men när Andreas tar över blir de 21 i personalen.
– Då börjar min sambo jobba här också. Det ska bli riktigt roligt att göra detta tillsammans.