Han har jobbat på lager hela sitt liv, i olika positioner och på olika företag. Senast var han platschef på Tura Scandinavia. Micael Edh, vd Diamant Personal, vet vad som krävs för att vara en effektiv lager- eller industriarbetare. Med stort kunnande och engagemang tar företaget kontinuerligt sig an nya bemanningsuppdrag – och växer så att det knakar. I maj 2015 hade de 40 anställda. Nu, ett halvår senare, är de 130.
– Vi gör på ett speciellt sätt hos de kunder som önskar. Vi går in med hela vår organisation till vår kund, inte bara med en rekryterare. Jag går först in på företaget och är där en vecka. Jag är arbetsklädd, och arbetar, ser hur det funkar. Hur ska personen vara som ska vara här? Efter en vecka har jag en bra bild av hur det fungerar hos kunden, då skickar jag dit rätt teamledare, säger Micael Edh.
När Micael Edh har varit på plats en vecka tar teamledaren vid och lägger även han en vecka på plats innan första konsulten anländer. På så vid får de en god uppfattning om företagets specifika krav och omständigheter.
– Därefter rekryterar vi folk tillsammans. Då har vi 100 procent koll på vilken personal som klarar det. I princip alla kunder som vi har, där har jag varit och arbetat den första veckan, säger han.
Daniel Karlsson är nyanställd konsultchef på Diamant personal. Även han ser fördelarna i att gå in och faktiskt lägga en arbetsvecka ”på golvet”.
– Jag tycker att det är väldigt bra, för då får man inblick i hur själva jobbet går till sen och kan använda det både till rekrytering och vid andra erfarenheter med andra kunder, säger han.
Det finns naturligtvis likheter mellan olika lager- eller industrijobb, men, menar Micael Edh, skillnaderna är så pass stora – tunga lyft, olika system, arbetssätt – att det kräver noggrant förarbete för att verkligen lära sig verksamheten. Att självaste vd byter ut skjortan mot arbetskläder under en vecka lär inte vara en nackdel – på så vis ser kunden att de kan sin sak och är seriösa.
– Om företaget är intresserade delar jag gärna med mig av tankar om verksamheten från ett utifrånperspektiv. Men det är upp till kunden, vi är jättenoga med att lyssna på kunden, kunden har alltid rätt. Vi gör det så som de vill ha det, vi är lyhörda. Vi lär oss deras verksamhet så att vi kan den innan vi rekryterar personalen dit, för då får de rätt personal, säger Micael Edh.
Affärsmodellen har bevisligen varit lyckad. På de flesta företag de går in finns det redan bemanningsföretag på plats och i många fall tar Diamant Personal över helt och hållet, tack vare en högre effektivitet.
– Vi följer produktiviteten på alla våra konsulter, för vi vill ju inte bara att de ska gå på timme utan vi vill att de ska prestera hos kunden varje dag. Vi blir inte lata utan fortsätter att följa upp hela tiden så att vi håller den nivån som vi lovade från början.
Diamant Personal har en noggrant planerad expansion och täcker idag in ett triangulärt geografiskt område mellan Nässjö, Helsingborg, Falkenberg och Göteborg – och fortsätter växa i antal konsulter.