DWdesign kör hela registret

Självlärda Daniel Wiktorsson driver DWdesign – en komplett reklambyrå och fotograf, i en och samma person.
Daniel Wiktorsson fotar ett glas i sin studio. Annars är det ögonblicksbilder som är hans starkaste kort.
Daniel Wiktorsson fotar ett glas i sin studio. Annars är det ögonblicksbilder som är hans starkaste kort.

Nästa gång du står och väljer kaloribomb på någon av Nässjös 800 pizzerior är chansen stor att det är DWdesign som ligger bakom menyn. Ja, inte innehållet då, utan utseendet. Daniel Wiktorsson är DWdesign – fotograf, layoutare och allt däremellan samlat i en person. Men det är inte bara pizza på menyn.
– Jag har både mindre kunder och flera större, bland annat ITAB. Jag säger inte nej till några jobb, det är ganska korkat egentligen, skrattar Daniel Wiktorsson som har en hel del att stå i nere i lokalen på Centralgatan.

DWdesign är i Nässjö faktiskt ensam reklambyrå med egen fotostudio. Utöver företagsuppdrag blir det även en hel del privata fotouppdrag – bröllop och liknande.
– Från början var tanken att jag skulle ha en ren reklambyrå. Foto var mer en tidskrävande hobby, men så var det en av mina kunder som undrade om jag kunde ta lite produktbilder och då tänkte jag ”visst, jag har ju en del kameror och grejer”.

På den vägen är det och nu finns en fullfjädrad studio i lokalerna. Lite grann är det så det verkar ha varit för Daniel Wiktorsson: tillfälligheter och efterfrågan har lett honom dit han är idag. För 15 år sedan arbetade han som svetsare och byggare på ett större företag, men flyttades upp till kontoret för att han ”hade lite datakunskap”. Där började han rita i CAD och sysslade med konstruktion och layout.
– Sedan uppstod behov av reklam och material vid mässor och sedan har det rullat på. De senaste tio åren har det varit ganska mycket reklam och marknadsföring, säger han.

Men även om det verkar som att den självlärde Daniel Wiktorsson körde igång DWdesign mer eller mindre av en slump så är det ingen slump att han fortsätter få in uppdrag. Han tar sig tid att lyssna in vad som är rätt för den specifika kunden och anpassar sig därefter.
– Det är roligt att arbeta med småföretagare. Dels att kunna hjälpa dem och dels att få dem att förstå att det är viktigt med marknadsföring. Alla har behovet egentligen, avslutar Daniel Wiktorsson.