Fredagen förra veckan samlades handlare, fastighetsägare och kommunpolitiker på Hotell Högland för att ta del av Fastighetsägarnas årliga rapport Cityklimatet. Rapporten har tagits fram tillsammans med analysföretaget WSP och visar hur kommuners stadskärnor går handelsmässigt. Under mötet, som arrangerades av Handelsplatsutvecklingen (Nässjö Näringsliv AB) och Fastighetsägarna, konstaterades att fler handlar i Nässjö City.
– Omsättningen för handeln i Nässjös stadskärna ökade med 3,6 procent under 2016, sade Mattias Peterson(Fastighetsägarna) när han redovisade rapporten för åhörarna.
Det är främst handeln med restaurang-, café-, vandrarhem- och hotellnäringen som har ökat. Tillsammans har de en imponerande omsättningsutveckling på 15,9 procent. Även handeln av sällanköpsvaror, som innefattar kläder, skor, teknik, leksaker med mera, har ökat, med 4,3 procent. Medan dagligvaruhandeln har minskat med 0,4 procent och handeln med annan service, som skönhetsvård, kultur, resor, turism med mera, med 2,3 procent.
– Det är jättekul att handeln i sin helhet har ökat i stadskärnan, särskilt med tanke på att många stadskärnor i Nässjös storlek har det tufft. Att nya butiker och restauranger etablerar sig här är något vi ska vara väldigt tacksamma över och ta vara på genom att handla lokalt, säger Marcus Wårdmark, projektledare för Handelsplatsutvecklingen, Nässjö Näringsliv AB.