Fruktbara investeringar ger större kundkrets

Man kan göra fruktbara satsningar på olika sätt. En modell är att kommunicera med sina kunder med filmglimtar och annan information direkt från sin ICA-butik. En annan är att satsa på en hypermodern fruktkyl som gör att dessa varor håller sig längre. Peter Thorstensson i Malmbäck gör båda delarna.
En fruktbar investering. Peter Thorstensson vid fruktdisken där företaget investerat stort i en kylanläggning som gör att frukten håller sig fräsch länge.
En fruktbar investering. Peter Thorstensson vid fruktdisken där företaget investerat stort i en kylanläggning som gör att frukten håller sig fräsch länge.

”Man måste synas och man måste hänga med i utvecklingen på alla tänkbara områden”. Det hävdar Peter Thorstensson i familjeföretaget ICA Nära i Malmbäck. Så när Peter fick kläm på att frukten i butiken blir fräschare med en speciell kylanläggning så slog han till – och försäljningen ökade. Om detta och annat ville han berätta. Därför kör han filmer och kommunicerar med kunderna. Bland annat via facebook.

Malmbäck är en fantastiskt trevlig plats på jorden, enligt Peter Thorstensson, som sedan femton år driver verksamheten. Han påpekar att i Malmbäck finns en bra skola, en bra butik (säger i alla fall kunderna tillägger han), alerta företag, bra snurr på föreningslivet och en natur som heter duga. Bland annat med Smålands högsta punkt Tomtabacken.
– Och så ligger vi så strategiskt bra till. Endast 20 minuter från Torsviksområdet i Jönköping där många jobbar. En del av dem har byggt i Malmbäck. Det finns utrymme för flera, säger Peter Thorstensson, som brinner för att utveckla samhället.

Det gäller att hänga med. Tiderna förändras och har man arabisk mat så gäller det att tala om det.
Det gäller att hänga med. Tiderna förändras och har man arabisk mat så gäller det att tala om det.

Naturligtvis brinner han också för butiken och är medveten om att en väl fungerande butik utgör något av motorn i samhällsmaskineriet. Efter att ha jobbat inom sågverksindustrin i 20 år har Peter nu en 15-årig sejour som ICA-handlare. Ett något udda byte av yrke kan man tycka. Egentligen styrde slumpen bytet av yrkesval.
– När dåvarande handlaren skulle sluta så frågade jag vem som skulle ta över. Han sa´ spontant att ”det kanske blir du” – och då slog jag till.

Det gäller att synas
I detta familjeföretag sticker man gärna ut hakan och gör sitt bästa för att synas. Det kan ta sig en rad olika uttryck. Att göra korta filmsekvenser är ju något som ICA sysslat med sedan 2001. Så Peter och hans kolleger ville inte vara sämre. Man har varit igång någon månad på facebook. I den senaste filmsekvenser rullar fem varuvagnar in tidigt på morgonen till musik med fem ”skådespelare” från ICA Nära.
– Man måste ha glimten i ögat. Det här är ett av flera sätt att kommunicera. Den direkta kundkontakten är naturligtvis allra viktigast. Vi vill gärna få folk att känna att vi är en resurs för bygden.

Han märker att redan nu har den här sortens kommunikation ”gett frukt” i form av många goda kommentarer både på nätet och i butiken. Apropå just frukt visar Peter samtidigt med stolthet upp den anläggning som håller frukten sval i butiken.
– En rejäl investering men den har också varit lönsam. Varorna håller sig längre.

Efter åtta års arbete blir det dessutom klart att i december blir företaget ombud för ATG.
– Sedan tidigare är vi ombud för posten, svenska spel, systemet, apoteket, DHL och Schenker. Jag vågar nog säga att vi haft en enorm utveckling, säger han.

Det här har också lett fram till att företaget planerar att bygga till framöver. Det lär bli fler filmer och flera informationsinsatser om den saken.