Trots att vi i många år har haft internet slutar man aldrig överraskas av dess funktionalitet. Internettjänsterna utvecklas många gånger snabbare än vad man själv känner att man hänger med och att gå en kurs i sociala medier är nog ingen dum idé. Detta gjorde Per Ottosson i höstas när han var i precis uppstarten av det nya företaget Olf Inventory. Han gick en kurs med Annie-Lie Lokko som bland annat berörde internettjänsten LinkedIn. Detta såg Per som en bra tjänst för att knyta affärskontakter och göra affärsnytta, och visst hade han rätt. På en sen torsdagskväll skapade han en profil och dagen efter fick han ett telefonsamtal från QirraSound Technologies Europe AB.
– De hade sett min profil på LinkedIn och var intresserade av att träffa mig. Så det tog inte mer än 24 timmar efter att jag lagt upp en profil på LinkedIn tills att jag satt på lunchmöte med QirraSound, säger Per.
Idag är QirraSound Olf Inventorys starkaste samarbetspartner. Per berättar att det blev jubel i kursgruppen när han kom tillbaka och berättade om vad som hade hänt. Thomas Lagö på QirraSound har använt LinkedIn i många år eftersom han har bott i USA i mer än 14 år. Där är forumet mycket vanligare än i Sverige, men nu börjar det även sprida sig här.
– Jag använder LinkedIn dagligen och det hjälper mig att hålla mina internationella nätverk vid liv och jag ser vilka som är aktiva. Jag får även ta del av affärsstrategier som delas internationellt, säger Thomas Lagö.
Den 17 september anordnar Nässjö Näringsliv AB en workshop i sociala medier tillsammans med Annie-Lie Lokko. Där kommer de bland annat att prata om LinkedIn och deltagarna kommer att delas in i grupper och få olika case att lösa där de ska använda sig av sociala medier. Än finns det platser kvar > läs mer här!