Havsjö Konferens & Fiske har blivit nominerade till Årets internationella uppkomling 2014. Det är tack vare satsningen att lansera Jonas Bronck’s Spirit på den amerikanska marknaden som man nomineras till priset, som delas ut av Enterprise Europe Network (EEN) på Jönköpingsgalan 14 mars på Elmia.
– Oavsett hur det går så hoppas jag att detta innebär att man får lite mer tyngd när man söker samarbetspartners, säger Jiri Holasek, Havsjö Konferens & Fiske.
Sedan Jonas Bronck’s Spirit lanserades har den mottagits med entusiasm på många håll. Målgruppen är framförallt finkrogar, såväl på hemmaplan som utomlands. Men att sälja alkohol innebär även en övning i byråkratiskt tålamod – inte minst på den amerikanska marknaden, där det dessutom krävs stora finansiella muskler. Många ryggdunkar och glada tillrop har ännu inte lett till det stora genomslaget för försäljningen – men det kommer, tror Jiri Holasek.
– Vi gnetar på och rycker i alla trådar och jobbar mycket med den svenska marknaden. Nyligen har vi träffat flera aktörer som arbetar med distribution mot finkrogarna, säger han.
På Jönköpingsgalan serveras Jonas Bronck’s Spirit i baren och det är kocklandslaget som står för maten – kanske även det en möjlighet för Havsjö Konferens & Fiske att knyta nya kontakter. Cirka 700 personer, mestadels företagare, brukar vara på galan som syftar till att ”sätta strålkastarljuset på människor som gör bra saker för regionen”.
Förutom Årets internationella uppkomling delas priser ut till Årets företagare, Årets marknadsförare, Årets initiativ, Årets turismpris, Årets kultur- och scenpris, Årets idrottsprestation, Årets innovation, Årets ambassadör, samt Årets mötespris.