Höglandets Energiautomatik har utvecklats starkt

För tre och ett halvt år sedan lämnade Johan Emilsson sin fasta anställning och startade Höglandets Energiautomatik hemma på gården Björnholmen mellan Grimstorp och Bodafors. I dag har företaget nio anställda. En imponerande utveckling.
Johan Emilsson vid sitt nyetablerade kontor ser fram mot en spännande framtid inom järnvägssektorn.
Johan Emilsson vid sitt nyetablerade kontor ser fram mot en spännande framtid inom järnvägssektorn.

Johan Emilsson lämnade sin fasta tjänst hos en verksamhet inom järnvägssektorn för tre och ett halvt år sedan. I dag har hans företag Höglandets Energiautomatik AB (HEAAB) nio anställda. Man expanderar bit för bit.
– Vi tar det hela i lagom takt och har flera ben att stå på, berättar Johan Emilsson.

Bredden inom företaget gör att man kan arbeta både mot järnvägssidan, men också med elinstallationer. Båda delarna har gått haft god lönsamhet under året som gått. Det är en imponerande resa som Johan Emilsson gjort med sitt företag under förhållandevis kort tid. Då som nu har verksamheten sin bas hemma på Björnholmen mellan Grimstorp och Bodafors. Här har företaget uppfört ett fräscht och ändamålsenligt kontor i en före detta ladugårdsbyggnad. Utsikten från produktionslokalerna är sannerligen inte att klaga på.
– Jo det är stimulerande. Lösningen har blivit bra. Men vi börjar bli trångbodda, fast det finns möjligheter att bygga ut, konstaterar Johan Emilsson, som uppenbarligen planerar att fortsätta och växa i den takt han bedömer som lämplig.

Företagets verksamhet är uppdelad i områdena automation och maskin. Att inte ”lägga alla ägg i samma korg” har varit en smart idé. Inte minst med tanke på att orderingången inom järnvägssektorn kan pendla från de djupaste dalar till de högsta toppar. Något som ställer till svårigheter för många företag som satsat på ett kort.
– Jag hoppas naturligtvis på en positiv utveckling inom järnvägen. Men ryckigheten är ett problem som rör hela branschen. Ibland är det helt tomt i orderblocket hos många företag, både mindre och större, sedan exploderar det och då kommer det för mycket på en gång. Det är naturligtvis inte bra.

De närmaste åren är det högst sannolikt att behoven av utbildad personal, inte minst teknisk sådan, ökar inom järnvägssektorn. Just nu praktiserar Alexander Edh hos företaget, en glad yngling med goda meriter i bagaget. Men faktum är att Alexander har en lång resa framför sig.

Johan Emilsson bekräftar att det tar ett antal år innan man blir självgående och lär sig de olika systemen, oavsett om man jobbar inom järnvägsbranschen eller med elinstallationer.
– Jag skulle vilja se en kraftfull satsning på teknikutbildningar. Det är helt nödvändigt, inte minst för järnvägssektorns framtid, summerar han.